Zoeken

Van Eijk Groep is toekomstbestendig door overname online bouwgroothandel

De Van Eijk Groep, met daaronder Verfgroothandel Bevela en Sikkens Center Van Eijk, heeft 21 vestigingen met daarin zo’n tienduizend verf-gerelateerde artikelen in het midden en noordwesten van Nederland. The sky is the limit, want met een recent uitgebreid aanbod in bedrijfskleding en de overname van online bedrijf Workerz is Van Eijk Groep toekomstbestendig én breidt ze haar vakmanschap nog verder uit.

‘De verfmarkt groeit niet meer’, zo begint eigenaar Dennis van Eijk te vertellen. ‘Dat heeft te maken met duurzamere verfsystemen. Vroeger moest je om de vijf jaar een onderhoudsbeurt laten uitvoeren. Tegenwoordig worden die onderhoudstermijnen al naar tien jaar opgerekt. Ook substitutiegoederen zoals kunststof kozijnen zorgen ervoor dat de verfplas al jaren niet meer groeit. Daarop inspringend hebben we in het kader van volumeontwikkeling behoorlijk wat overnames gedaan de afgelopen jaren, zoals die van drie vestigingen van Sikkens Verkoop Nederland.’

Werkkleding trekt nieuwe doelgroepen

‘Nu zoeken we het met name in de verbreding van ons werkveld’, gaat Dennis verder. ‘We hebben onderzocht welke assortimenten interessant zijn om meer accent op te leggen en mogelijk uit te breiden. De verkoop van werkkleding loopt het hele jaar door en is stabiel. Hier zagen we mooie kansen liggen. Werkkleding was al onderdeel van ons assortiment, maar we zijn dit breder aan gaan pakken. Daarmee hopen we op termijn nieuwe doelgroepen aan te trekken, zoals aannemers en installatiebedrijven. Maar ook sectoren als de zorg hebben bedrijfskleding nodig en kunnen interessant zijn.’

Om alles concreter te maken heeft Dennis een specialist uit de werkkledingbranche aangenomen, die zich vanaf het begin van dit jaar bezighoudt met passessies bij de klant, kledingbedrukking, het assortiment en de uitbreiding ervan. ‘De filialen leverden altijd al “losse” stuks werkkleding van bijvoorbeeld de merken Workman en Mascot, maar we willen toe naar uitbreiding van de merken en grotere partijen’, vertelt Dennis. ‘De afgelopen maanden zijn we druk bezig geweest onze uitbreiding kenbaar te maken bij onze bestaande klanten, en van daaruit trekken we de doelgroep breder. Sinds het voorjaar bemerken we al een vraag naar grotere partijen bedrukte kleding, dat is gaaf om te zien.’

Workerz als online kracht

Ondanks het feit dat ze een webshop hebben, is Van Eijk Groep een offline bedrijf. Ze hebben winkels en zijn gebaat bij traffic over de werkvloer. Dennis: ‘Door de stagnerende verfplas ben ik ervan overtuigd dat we in deze branche veel meer naar digitale oplossingen moeten kijken. Daarom ben ik ook blij met de overname van Workerz, die aan het begin van dit jaar heeft plaatsgevonden. Workerz is een online bouwgroothandel met twaalf medewerkers die, naast verf, onder andere veel ervaring heeft in werkkleding. Workerz werkt digitaal en heeft daarmee een grenzeloos bereik. Ze zijn groot in digitale oplossingen en bouwen onder andere klantportalen. Dat zijn zogeheten “jas-op-maat-webshops”, waar grote schildersbedrijven in een eigen omgeving materialen kunnen bestellen. Zo krijgt de klant veel meer controle over het inkoopproces en voorraadbeheer. Wat ook een mooie aanvulling is, is dat Workerz kledingmanagementsystemen voor grotere bedrijven bouwt. Met dit systeem krijgt elke medewerker van het bedrijf een inlog waarmee hij jaarlijks bedrijfskleding kan bestellen met het logo van het bedrijf. Zo heeft de werkgever er geen omkijken meer naar. Dit soort oplossingen geeft ons weer nieuwe inzichten in onze van oorsprong traditionele markt. De samenwerking met een online bedrijf als Workerz is best progressief binnen de schildersbranche. Deze stap maakt ons klaar voor de toekomst.’

Vakmanschap samen uitbreiden

Langzamerhand zijn beide bedrijven het logistieke en administratieve proces aan het integreren. Workerz wordt straks een “standalone” onder de paraplu van Van Eijk Groep. Dennis: ‘Aan beide kanten hebben we veel aan elkaars ervaring. Workerz heeft de voordelen van de samenwerking met een groter bedrijf, zoals een backoffice, HR, logistiek en een marketingafdeling. Zij kunnen nu veel meer de focus leggen op hun corebusiness en sales. Op hun beurt brengen zij de online markt, verbreding van het assortiment en nieuwe klantgroepen met zich mee, bijvoorbeeld stukadoors en glasbedrijven. We hebben allerlei ideeën over hoe we elkaar kunnen versterken. Dat is het uiteindelijke doel: ons vakmanschap uitbreiden, van elkaar leren en samen groeien.’

Toekomstplannen

‘Er liggen veel kansen in het aanplakken van assortimenten in de webshop’, zegt Dennis. ‘Ik denk aan ijzerwaren, glas, hout. En wat we nu met Workerz in Nederland doen, zouden we ook in België of Duitsland kunnen doen. We moeten ons niet laten beperken door landsgrenzen. Er zijn nu nog geen directe plannen in die richting, maar voor de toekomst sluiten we niets uit.’

Medewerkers als grootste kapitaal

‘De klant die een gezonde productie kan draaien en zijn werk naar wens kan uitvoeren door goed materiaal dat hij bij ons heeft gehaald. Daar word ik blij van’, besluit Dennis. ‘Alles draait om goed materiaal en goed advies. Wat dat betreft zijn de medewerkers het grootste kapitaal in het bedrijf. De vent maakt de tent. Zo simpel is het. En uiteindelijk doen we het allemaal voor die klant.’

 

www.vaneijkgroep.nl