fbpx
Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Max Brandt

Alfa Accountants en Adviseurs in IJsselstein kiest voor eigentijdse aanpak

Onder leiding van de nieuw aangetrokken directeur Angelique Hendriks kiest Alfa Accountants en Adviseurs in IJsselstein voor een eigentijdse aanpak gericht op de toekomst. Het team van accountants en adviseurs heeft zich ontwikkeld tot een kritische sparringpartner die niet tegenover, maar naast haar klanten staat. 

Klanten kennen Alfa als de betrokken gesprekspartner voor allerhande bedrijfsadvies. Advies dat veel verder gaat dan enkel het bespreken van de periodieke cijfers. Natuurlijk staan de getallen voorop, maar bij Alfa begrijpen ze dat er altijd onderliggende uitdagingen zijn die aan een specifiek resultaat ten grondslag liggen. De vraag waar iemand ’s nachts wakker van ligt of buikpijn van krijgt, wordt bij Alfa dan ook regelmatig aan klanten gesteld. Met als doel de mens achter de cijfers te leren kennen en bewustzijn te creëren over wat de toekomst brengt. We voeren een eerlijk gesprek met directeur Angelique, die met een mensgerichte toekomstvisie de leiding heeft over het kantoor in IJsselstein.

De duurzame accountant en adviseur

Angelique: ‘Een jaar geleden ben ik als directeur gestart bij Alfa. Ik kom vanuit het bankwezen, waar ik jaren werkzaam ben geweest als manager van een bedrijventeam. Ik heb altijd gedacht dat mijn bloed oranje was en dat ik tot mijn pensioen bij de bank zou blijven. Totdat daar stappen werden gezet die maakten dat ik me er niet meer thuis voelde. De keuze voor Alfa een aantal jaar later, heb ik echt vanuit mijn hart gemaakt. De thema’s waar we mee bezig zijn, daarin doen we de dingen heel anders dan anderen. Zo was Alfa in Nederland één van de eersten met een B Corp Certificering. Hiermee laten we niet alleen zien dat we met onze bedrijfsvoering een positieve impact hebben op mens en milieu. Die positieve bijdrage leveren we sinds 2014 ook daadwerkelijk. Als organisatie zijn we daarin continu lerende.’

B Corp

Duurzaamheid is iets wat ontzettend leeft binnen Alfa. De vraag is niet óf er verduurzaamd moet worden, maar hoe Alfa als kantoor van zo groots mogelijke waarde kan zijn voor haar klanten. Dit start uiteraard met het geven van het goede voorbeeld. Angelique: ‘Het pand in IJsselstein hebben we onlangs volledig duurzaam verbouwd. Ook zijn we een vrijwel papierloos kantoor, is ons bedrijfswagenpark volledig elektrisch of hybride en werken we samen met andere B Corp gecertificeerde merken als Dopper en Tony Chocolonely voor bijvoorbeeld relatiegeschenken. In adviesgesprekken met klanten is het gesprek over duurzaamheid vaste prik. Daarin nemen we onze signaalfunctie uiterst serieus. Ook organiseren we met regelmaat evenementen en workshops voor klanten om hen te informeren over trends en ontwikkelingen, ook op het gebied van duurzaamheid. Die kennis blijven we ontwikkelen door het onderwerp continu op de interne agenda terug te laten komen.’

‘We zijn een menselijk kantoor waar klanten in goede en slechte tijden hun hart kunnen luchten’

Transitie naar adviesorganisatie

Na haar jaren bij de bank heeft Angelique als zelfstandig bedrijfskundige nog zo’n acht jaar ondernemers bijgestaan op financieringsgebied. ‘Dat ik als bedrijfskundig adviseur nu directeur ben bij een accountantskantoor, is zo raar niet meer. In de transitie van sec cijferorganisatie naar veel meer een mensenorganisatie en het brede adviesvraagstuk, zijn andere competenties nodig. Mijn kennis op het gebied van management en organisatie is juist wat ik hier benut. Dit past helemaal in de visie van Alfa, waar naast zakelijk inzicht ook veel aandacht is voor het persoonlijke aspect. Zo gebruiken we de DISC-analyse om ondernemers psychologisch inzicht te geven in persoonlijke- en teamontwikkeling. Niet iets wat je direct bij een accountantskantoor verwacht. Onze rol is het op een financieel gezonde en bewuste manier mogelijk maken van de dromen van ondernemers. Daarin adviseren we in de breedste zin van het woord. We zijn een menselijk kantoor waar klanten in goede en slechte tijden hun hart kunnen luchten en zorgen met ons kunnen delen.’

Lokale behoeften

Alfa Accountants en Adviseurs is een landelijke organisatie en telt inmiddels meer dan 35 kantoren en 1.200 medewerkers. Ondanks de vaste structuren die je bij een grote organisatie verwacht, is er op het kantoor in IJsselstein zichtbaar ruimte voor eigenheid. Angelique: ‘Met een team van 45 mensen zijn we hier klein georiënteerd,  maar we beschikken over de expertise van een centraal hoofdkantoor met ondersteunende stafgroepen waarop we kunnen leunen. Iedereen kent elkaar en zijn of haar expertise en weet elkaar makkelijk te vinden. Desondanks ben je als Alfa-kantoor ook echt ondernemer. We mogen aan heel veel zaken zelf invulling geven. Voor een verbouwing of evenementen hoeven we geen verantwoording af te leggen. Dat maakt dat we ons op de lokale klantbehoeften kunnen afstemmen.’

 

www.alfa.nl/ijsselstein

OntwikkelingenDienstverleningAccountancyLekstroom