‘Bijblijven is de grootste uitdaging van deze tijd’
Het gaat razendsnel met de technische ontwikkelingen en innovaties. Het is soms bijna niet bij te houden, beaamt John Mooij, commercieel directeur bij Elektro Internationaal. ‘Maar gelukkig zijn we nooit terughoudend geweest in het investeren in nieuwe technieken en digitalisering. Dat heeft ons gemaakt tot wat we nu zijn: een internationaal opererend bedrijf met meer dan honderd medewerkers.’
Bij Elektro Internationaal worden al ruim veertig jaar energieverdeelsystemen en besturingskasten gemaakt. De digitalisering heeft daarin het nodige veranderd. John: ‘Vroeger bouwden onze monteurs een verdeelpaneel van begin tot eind en dan stonden ze ook nog zelf alle doosjes van de onderdelen open te maken. Inmiddels hebben we het productieproces opgedeeld in fases, die elk door een ander persoon met andere skills worden uitgevoerd. Hierdoor zijn we heel erg gaan versnellen en optimaliseren.’ Een belangrijke factor daarbij is de ontsluiting van informatie. John licht toe: ‘Onze monteurs hebben tegenwoordig een digitaal werkstation en kunnen online de productieschema’s en werktekeningen inzien. Ze kunnen er aantekeningen bij maken en meteen terugkoppelen aan de werkvoorbereiding. Tevens kunnen ze zien wanneer materiaal binnenkomt en waar het ligt.’
Koperrecepten en cobots
Een flinke slag is geslagen door machines digitaal aan het productieproces te koppelen. John: ‘Zoals de koperbewerkingsmachine en boor-freesmachine. Er worden direct vanuit de engineering allerlei “recepten” en tekeningen toegevoegd die rechtstreeks naar de machines kunnen worden gestuurd om koper en plaatmateriaal te bewerken en te coderen voor een specifiek project. Door al deze digitaliseringsslagen is de doorlooptijd van een project in de werkplaats nog maar veertig procent van eenzelfde project twintig jaar geleden. En in de toekomst zullen we nog meer slagen in onze branche kunnen maken. Ik verwacht dat de eerste cobots – kleine robots die samen met de monteurs de werkzaamheden optimaliseren – niet lang meer op zich zullen laten wachten.’
Zelf softwaretools ontwikkelen
In de bedrijfsprocessen heeft Elektro Internationaal al een aardige digitale geschiedenis opgebouwd. ‘Met speciale software meten we al jaren het verbruik van uren en materialen in projecten. Tussentijds kunnen we dat analyseren en bijsturen. Met deze waardevolle informatie zijn we continu bezig om onze processen te verbeteren. En als het nodig is ontwikkelen we zelf softwareapplicaties, waaronder digitale tools met onze leverancier Schneider Electric. Daarmee kunnen we realtime levertijden updaten van de componenten die in bestelling staan. Zonder deze tool zouden we dagelijks door lijsten met duizenden onderdelen moeten scrollen om zicht op onze eigen levertijden te houden. Ik moet er niet aan denken hoeveel tijd ons dat zou kosten.’
Speurwerk tussen innovaties
Het toenemende digitale aspect van het werk leidt tot een steeds gevarieerder werknemersbestand, stelt John vast. ‘In onze werkplaats zijn er zoveel gradaties aan mensen. Al die technologische vooruitgang is natuurlijk prachtig, maar je hebt nog steeds de mensen nodig die met al die innovaties en informatie iets werkbaars kunnen creëren. Die van een concept een product kunnen maken, en daar ook een geordend productieproces voor kunnen bedenken. En ermee uit de voeten kunnen. Monteurs die met digitale data kunnen werken, die software-updates moeten kunnen draaien op componenten bijvoorbeeld. Want producten worden steeds vaker uitgerust met digitale features. Daar spelen we actief op in. Er komen steeds meer nieuwe, maar ook disruptieve technieken bij, die bepaalde markten weg kunnen drukken. Dat moeten wij allemaal ontzettend goed in de gaten houden en beslissen waar we wel in mee moeten en waarin juist niet. Je bent nog niet gewend aan het ene softwareplatform of er komt alweer een andere ontwikkeling voorbij. Bijblijven is wat dat betreft de grootste uitdaging van deze tijd. Je moet de innovaties op de voet volgen. Vroeger zat ik weleens een half uur op internet te surfen uit nieuwsgierigheid, maar nu bestaat het werk van een commerciële man grotendeels uit lezen en speurwerk in alle digitale informatie die er te vinden is.’
Digitale kanalen
Technologieën wisselen elkaar in zo’n razend tempo af dat het zaak is om nieuwe ontwikkelingen binnen de organisatie tijdig op de juiste plek en geïnternaliseerd te krijgen. John: ‘Gelukkig hebben we daar de nodige digitale kanalen voor. We werken niet meer met een geprinte mededeling op het prikbord, maar met digitale werkstations, informatieschermen en nieuwsbrieven. Ook onze klanten krijgen op een andere manier informatie over ons bedrijf. Moest je vroeger via de vakbladen jezelf in de kijker zien te spelen en telefonisch contact zoeken, nu kunnen we veel meer van onszelf laten zien op de sociale kanalen.’
John plaatst bij alle voordelen van de digitalisering wel een kanttekening: ‘Tussen al dat digitale geweld mag de persoonlijke noot er natuurlijk niet bij inschieten. Daarom sturen wij actief op collegialiteit. Want ook al hakken we een productieproces in stukken en vereenvoudigen we bepaalde werkzaamheden met digitale oplossingen, we maken het product nog steeds samen. Dus er móeten sociale momenten zijn. Daarom organiseren wij happy hours en minimaal vier keer per jaar een speciaal event. Tijdens deze kwartaalbijeenkomsten informeren wij het personeel onder het genot van een hapje en een drankje over hoe het met het bedrijf gaat en waar we met elkaar naartoe gaan. Soms móet je gewoon even weg van het digitale gebeuren.’