‘De fiets speelt een steeds belangrijkere rol in mobiliteit’
Al bijna honderd jaar is Van Ekeris Tweewielers een vertrouwde naam. Met de opkomst van de e-bike richt de fietswinkel uit IJsselstein zich hoofdzakelijk op het hogere segment. Ook ondernemers weten de weg steeds vaker te vinden naar het bedrijf van Edwin van Ekeris. Verduurzaming van vervoersmiddelen is in opkomst. ‘Er zijn fiscale voordelen voor werknemers én werkgevers.’
In de vrolijke, transparante winkel van Van Ekeris Tweewielers komt de gastvrijheid als een golf over je heen. Overal staan fietsen, hoofdzakelijk e-bikes, op een aantrekkelijke wijze gepresenteerd. In het midden van het pand stelt een chique ronding niet alleen het kassagedeelte voor, er omheen zijn diverse zitjes ingericht met tafels, gemakkelijk zittende stoelen en een scherm. Bij Van Ekeris Tweewielers is het duidelijk dat zij zich met hun fraaie fietsen richten op het hogere segment.
Een doelbewuste keuze, vertelt Edwin, de derde in de generatie Van Ekeris die zich ontfermt over de fietswinkel. ‘Deze doelgroep sluit meer bij ons aan. Je verandert met je klant mee. We voeren leuke gesprekken met onze klanten, maar op een andere manier. In het verleden kochten mensen een fiets, omdat de oude slecht was en moest worden vervangen. Nu zien we dat de fiets een heel andere functie heeft gekregen en het verlengde is van iemands persoonlijkheid. De fiets speelt een steeds belangrijker rol in de mobiliteit. Vroeger was het: dit is mijn auto, daar was je trots op. Nu kun je zeggen: dit is mijn fiets.’
Forens
Edwin merkt dat klanten bereid zijn meer uit te geven aan een fiets. De forens die op een snelle, comfortabele en veilige manier van huis naar werk wil reizen. De laptop gaat mee, soms worden er boodschappen mee gedaan. ‘De fiets wordt steeds meer een persoonlijk ding. In het segment waarin wij opereren, gaat het om serieuze prijzen. Aan de andere kant: mensen doen er een auto voor weg. Dan is de fiets een goedkoop alternatief.’
In bijna een eeuw bouwde Van Ekeris een betrouwbare naam op. In 1926 begon de opa van Edwin in Utrecht een fietsenwinkel. Altijd runde iemand uit de familie Van Ekeris de zaak, want zijn vader nam het over. Edwin kreeg de liefde voor de fiets met de paplepel ingegoten en ging met zijn vader samenwerken. ‘Van daaruit was het altijd mijn ambitie om nog een keer een filiaal te starten. Ik woon in IJsselstein en merkte dat de markt veranderde, omdat een paar collega-fietsenmakers rond de eeuwwisseling de pensioengerechtigde leeftijd bereikten. In de binnenstad van IJsselstein verdwenen er diverse fietsenmakers.’
Als ondernemer-pur-sang zag Edwin kansen. In 2005 startte hij met een winkel van zo’n 200 vierkante meter in de binnenstad. ‘Aan Alex van Alphen vroeg ik of hij met mij de uitdaging wilde aangaan in IJsselstein. Hij was al werkzaam in de fietsbranche. Vanaf dag één was het een gat in de markt, een succes. Daarna kwam Gerard Haar erbij. We merkten dat we snel kwamen vast te zitten met de ruimte. Dus huurden we aan de overkant een opslag, later bouwden we er aan de achterkant een werkplaats bij. Uiteindelijk konden we geen kant meer op.’
Postkantoor
Elf jaar geleden verhuisde Van Ekeris Tweewielers naar de Lagebiezen 2A. Het oude postkantoor en voormalige postsorteercentrum onderging een indrukwekkende metamorfose. In de winkel staan de mooiste Premium-merken zoals Riese & Müller, Gazelle, Flyer, KOGA, Urban Arrow en Kalkhoff. Vrijwel elk model staat in de winkel. ‘We gaan zitten en passen de fiets aan de wensen van de klant aan. Een fiets van het Duitse merk
Riese & Müller is, voor alles wat er in de markt te koop is, de top. Dan zitten we met de klant voor het computerscherm en kunnen we de kleur, uitvoering, aandrijflijn, accuvermogen en zithouding helemaal aanpassen. Zo doorloop je een fiets en maak je het persoonlijk. Dat zijn leuke gesprekken en uitdagingen.’
Verduurzaming
Ondernemers, zo merkt Edwin, hebben ook steeds meer oog voor de manier waarop hun personeel zich verplaatst. Verduurzaming van vervoersmiddelen is in opkomst. De e-bike is daar een mooi voorbeeld van. ‘Het wordt gestimuleerd vanuit de overheid. Er zijn fiscale voordelen voor werknemers én werkgevers. We merken dat fietslease in verschillende vormen steeds vaker voorkomt. Tot een paar jaar geleden was dat vrij nieuw op de Nederlandse markt, maar dat krijgt langzaam meer vorm. In grote steden worden steeds vaker auto’s geweerd. Ook voor de zakelijke rijder wordt de fiets steeds belangrijker.’
Toch merkt Edwin dat werkgevers een drempel zien in de complexiteit van een fietsplan. ‘Wij hebben het wiel ook niet uitgevonden, maar werken wel samen met een aantal partijen die daar een rol in kunnen spelen. Als een bedrijf het idee heeft om werknemers te faciliteren met een fiets van de zaak, dan wordt daar door werknemers vaak goed op gereageerd. Met onze connecties kunnen wij die bedrijven in contact brengen met organisaties die administratief ondersteunend zijn en kunnen we kijken welke opties het beste aansluiten voor jou als ondernemer. Dat is een win-winsituatie. Op die manier maken wij het voor onze klanten een stuk laagdrempeliger om eraan te beginnen.’