fbpx
Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Max Brandt

Dé specialist op het gebied van HiFi en domotica

‘Wij zorgen ervoor dat mensen optimaal kunnen genieten van muziek en film’

 

Het is een enerverende tijd geweest voor Aelivé en oprichter Martijn van Buren. Hij heeft maar liefst twee nieuwbouwprojecten achter de rug: die van het gloednieuwe Experience Center in Woerden, en de nieuwe showroom in Baarn. Martijn vindt het leuk om mensen te enthousiasmeren op het gebied van beeld, geluid en domotica. Precies daarom werd het Experience Center ontwikkeld; een huis vol met slimme systemen, die allemaal bijdragen aan je woonplezier. Het showhuis voelt een beetje als een speelgoedwinkel. ‘Dit is natuurlijk automatisering op z’n best, bedoeld om te inspireren. In ons werk zijn we bovenal persoonlijk en praktisch: wat zijn de wensen, en welke installatie past daarbij?’

Het thema van de wintereditie van Ondernamen is “vanuit het Hart” en dat is nogal een treffende fit met Aelivé en oprichter Martijn. De ondernemer begon immers zelf ooit als speakerbouwer, vanuit zijn behoefte om kwalitatieve audio-installaties in het leven te roepen. ‘Ik ben groot muziekliefhebber’, vertelt Martijn. ‘Wat ik leuk vind? Dat is niet per se aan een genre gebonden. Ik luister van Simply Red tot Beethoven; een allesvreter dus. Thuis heb ik kinderen om me heen lopen, die – uiteraard – ook geluid maken, maar dat hindert niet. Ik zet mijn installatie aan, en zelfs op de achtergrond kan ik de muziek en de kwaliteit van het geluid waarderen.’

Vandaar dat hij in de jaren ‘90 werkte aan de ontwikkeling van Van Buren Audio Design; een merk dat bekendstaat als kwalitatief hoogwaardig, en bij meubelzaken geïntegreerd wordt in het meubilair. Om het geluid te demonstreren zet Martijn zijn playlist aan via de tablet – direct een mooi voorbeeld van bedieningsautomatisering. Even later horen we de stem van Mick Hucknall, ofwel de lead van Simply Red, en zijn stem klinkt aanwezig: realistisch en glashelder. Hetzelfde geldt voor het instrumentale deel. Het geluid komt zeer zeker binnen, maar zonder dat het hard of dreunend wordt. Klasse en klanken!

Aelivé Concepts

Met Aelivé richten Martijn en zijn team zich op HiFi en domotica. Dat is hetgeen waar ze goed in zijn. Particulieren en bedrijven kunnen terecht voor één enkele tv- of geluidsinstallatie eventueel aangevuld met bedieningsautomatisering ter bevordering van het comfort. En dat kan – uiteraard – op het niveau van één enkele installatie, tot de creatie van je eigen smart home of smart office. ‘Wij zijn een aanspreekpunt; dat vind ik belangrijk. Mensen kunnen ons bellen met een vraag, en wij zorgen voor een nette oplevering van het systeem, de installatie en doen de nazorg.’ Aelivé biedt tevens desgewenst Aelivé Concepts. Bij de bouw van een kantoor of woning is het team van Aelivé liefst in een vroeg stadium betrokken, als zijnde een smart-projectleider. Ideaal voor de integratie van systemen, en het creëren van een smart home.

Wat de smart home betreft – een woning die is uitgerust met “slimme” apparaten die met elkaar in verbinding staan – kun je het zo gek niet bedenken. Denk aan systemen als de verlichting, thermostaat of een geluidsinstallatie, die allemaal via de tablet of telefoon beheersbaar zijn. Of een stapje verder: systemen die zich aan jouw levensstijl aanpassen, middels kunstmatige intelligentie. Dat laatste is nog toekomstmuziek. ‘Ik denk niet dat mensen daar al op zitten te wachten. De meesten van ons willen gebruikersgemak en comfort. Dus dat je geluids- en tv-installatie makkelijk te bedienen zijn, met zo min mogelijk apparatuur.’

‘De markt is veranderd, veel HiFi-producten worden online verkocht, maar wij kiezen bewust voor de menselijke touch’

Vernuftige systemen

Het Experience Center is een mooi voorbeeld van gebruikersgemak en vernuftige systemen. Denk aan een bedienbare whisky-kast waarvan de inhoud met een druk op de knop omhoogkomt. Of een tv-installatie, die stijlvol is weggewerkt in de wand, of in het plafond. Als klap op de vuurpijl zien we een ingebouwde en geautomatiseerde kastenwand, die als een deur opent naar de volgende kamer; de kamer met de beste akoestiek, ideaal om geluidsinstallaties te testen.

Het Experience Center voelt heel erg “James Bond”. Iets wat Robin, elektrotechnisch engineer van Aelivé, beaamt. ‘Dit is een “speelkamer”, bedoeld om te laten zien wat we kunnen. We hebben het daarom per definitie iets overdreven opgezet. Mensen verwachten het vaak niet, maar wij komen ook bij zorgtehuizen over de vloer, om systemen te automatiseren, zodat ouderen bijvoorbeeld niet hoeven te lopen om het licht uit te doen. Dat zet ons weer in een iets ander daglicht.’

Persoonlijk contact

Aelivé is een aanspreekpunt; Martijn en zijn team nemen een vraagstuk uit handen, en zorgen dat apparatuur netjes wordt opgeleverd en geïnstalleerd. Já, ze hebben een samenwerking met Mondileder in Baarn, een prachtig interieurhuis, waar ze een groot deel van hun HiFi-producten tentoonstellen, maar Aelivé is niet per se een winkel. ‘Wij zijn in een gat gesprongen’, vertelt Martijn. ‘De markt is veranderd, veel HiFi-producten worden online verkocht, maar wij kiezen bewust voor de menselijke touch. Omdat ik denk dat er behoefte is aan iemand die de telefoon opneemt, en je installatie van A tot Z regelt en kent.’

Al lange tijd is online heersend, maar inmiddels ziet Martijn een verschuiving bij bepaalde doelgroepen. ‘Een tv- of geluidinstallatie ervaren veel klanten als kostbaar, daarom is het zo belangrijk dat het goed is. Niet alleen bij aankoop, maar juist ook ná oplevering; dan komt het erop aan! Met name de waardering van onze begeleiding na aankoop merk ik steeds vaker op bij onze klanten. Wij zijn overal in Nederland werkzaam, maar het liefst blijf ik natuurlijk dicht bij huis, in Woerden is potentieel genoeg. Vandaar ook mijn initiatief om een Experience Center te bouwen in Woerden.

Gewoon bellen

Martijn heeft op mijn verzoek Lord of the Rings aangezet, de lichten iets gedimd, en de geluidsinstallatie aangezet. Natuurlijk is daar net de scene waarin Aragorn en zijn mannen door de Wargs of Isengard aangevallen worden. Kortom: het is een bloederig geheel, en dat komt binnen. Net als in de bioscoop. Hoe je een bezoekje kunt brengen aan het Experience Center in Woerden? ‘Gewoon bellen’, vertelt Martijn. ‘Mijn advies is overigens altijd om samen met je vrouw of man te komen kijken. We verkopen een tv (já) maar bovenal het tv-kijken. En die ervaring is soms lastig uit te leggen.’

 

www.aelive.nl

OntwikkelingenCoverstoryGroothandelMachines en apparatenWoerden