fbpx
Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Max Brandt

Ruud Muis is getrouwd met Etske, heeft drie kinderen en woont met veel plezier in Langbroek.

r.muis@aegirmarine.com | 0343432509

DNA

23 september 2020 | 2 minuten lezen

Sommige kreten zijn niet vrij van modegrillen. Denk maar eens aan termen als uitrollen, out-of-the-box-denken, helicopterview, taskforce, etc. Ik kan zo nog wel een tijdje doorgaan. Stuk voor stuk zijn dit uitdrukkingen die vaak best een goede lading kunnen hebben, maar het zijn ook woorden die een enorm papegaaigehalte hebben, zonder dat de onderliggende betekenis echt wordt begrepen of gebruikt.

Ook DNA heeft dit risico in zich. Sinds een aantal jaren is het bedrijfs-DNA het onderzoeken waard. Waarom, willen we het vastpakken en vast kunnen houden, worden er hele brainstormsessies op de hei of op kantoor aangeweid en willen we afstemmen wat ons en onze organisatie uniek maakt? Is dit om vanuit een gezamenlijke visie het bedrijf onderscheidend te maken ten opzichte van de markt? Of om onze diensten en producten beter te laten aansluiten bij onze klanten en om als werkgever de juiste mensen aan ons te kunnen binden? Mensen die aangetrokken worden door onze manier van werken. Toch begint het hier voor mij soms te jeuken. Want het lijkt wel alsof je het DNA kunt veranderen, dat we ons oude DNA kunnen vervangen door een nieuwe versie. En dat is nu net iets wat mij nogal ingewikkeld lijkt. Een strategie kun je aanpassen en je portfolio uitbreiden. Maar je DNA?

‘Een strategie kun je aanpassen en je portfolio uitbreiden. Maar je DNA?’

Volgens mij werkt er één ding altijd. Authenticiteit. Doen en laten waar je echt van binnenuit in gelooft, op een manier die je blij maakt. Dat herkennen klanten altijd. En natuurlijk moet jouw manier van handelen en zakendoen aansluiten bij de behoefte van de klant. Je eigen plan trekken, kan dus ook betekenen dat je een bepaalde groep klanten niet aanspreekt. Dat er soms geen klik is. En dat is prima. Want jezelf zijn hoef je niet te leren, hoef je niet te onthouden, maar is wat jou of jouw organisatie maakt tot wat het is. Wat mij betreft is dat essentieel. Het gaat over intrinsieke motivatie, het echt vanuit je karakter willen werken voor je klanten.

Maar ik zal jullie een geheim vertellen. Ook wij hebben binnen ons bedrijf ons DNA vastgelegd. Dit gebruiken we in de eerste plaats bij het werven van nieuwe collega’s. Past het karakter, de manier waarop naar de wereld wordt gekeken, bij ons DNA? Want je kunt het dan misschien niet veranderen, je kunt er wel op selecteren. En daarna gebruiken we het met name om elkaar scherp te houden. “Ja dat kan wel, maar dat willen wij niet”! Wij willen vanuit onze eigen motivatie onze klanten optimaal helpen. Dat zit in ons DNA!

Bouw & VastgoedThema verhaalLekstroom