Zoeken

Innovatief én duurzaam:

Pon Center Autoschade is in alles
klaar voor de toekomst

Het meest innovatieve en duurzame autoschadebedrijf van Nederland staat in Amersfoort. Aan de Nijverheidsweg-Noord 100 heeft Pon Center Autoschade begin dit jaar haar fonkelnieuwe en hypermoderne thuisbasis geopend. Daarmee is het specialistische bedrijf helemaal klaar voor de toekomst.

Op autoschade zit niemand te wachten. Maar als het je dan toch overkomt, is het wel zo fijn dat je voor professionele reparatie terechtkunt bij een bedrijf dat in alles vooroploopt in dit specialistische vakgebied. Goed nieuws voor autobezitters in Amersfoort en omgeving, want voor hen is een state-of-the-art autoschadebedrijf letterlijk dichtbij.

Kijk maar eens aan de Nijverheidsweg-Noord 100. Daar heeft Pon Center Autoschade haar langgekoesterde wens in vervulling laten gaan met de bouw van een indrukwekkend nieuw onderkomen, wat zowel een uitbreiding als een modernisering betekent.

Het begint al met de aankomst op het parkeerterrein, waar een studio staat voor digitale schadeopname. Rondom de auto brengt een scanner met gebruik van artificial intelligence elke oneffenheid haarscherp in beeld. Het resultaat? Een zeer professioneel en complete “diagnose” waarbij alle schades optimaal in beeld worden gebracht.

‘Dit is één van de meest zichtbare visitekaartjes die we hier hebben’, vertelt bedrijfsdirecteur Wilco Bijsterbosch van Pon Center Amersfoort, die voor dit interview vergezeld wordt door Dennis Bronkhorst (vestigingsmanager Pon Center Autoschade) en Benjamin Rosman (manager schade). ‘Als je het hebt over de automatisering en digitale innovatie die we in het nieuwe pand hebben toegepast, is dit misschien wel hét voorbeeld. Connectiviteit, AI en efficiency komen mooi samen. Daar plukken onze schadeherstelspecialisten, maar zeker ook onze klanten de vruchten van.’

Een kleine stap terug in de tijd: vanuit welke behoefte is deze nieuwe thuisbasis geboren? Wilco: ‘Onze ambitie is helder: we willen met Pon Center uitgroeien tot de innovatiefste, duurzaamste en gezelligste dealer van Nederland. Daar hoort ook een autoschadebedrijf bij dat in alles klaar is voor de toekomst. Schadeherstel ontwikkelt zich en wij leggen de lat zo hoog mogelijk. Doordat we bovendien uit ons jasje groeiden in de voormalige panden van ons autoschadebedrijf ASCA in Amersfoort en Nijkerk, was dit het ideale moment om die twee samen te voegen in één groot nieuw pand met daarin de nieuwste technieken, optimalisaties en innovaties. We zetten daarnaast letterlijk een grote stap vooruit: met een oppervlakte van 8.000 vierkante meter, waarvan de helft uit werkplaatsruimte bestaat, verdubbelen we onze capaciteit.’

‘We zetten weliswaar grote stappen vooruit met onze dealerbedrijven, maar het zijn onze mensen die het verschil blijven maken’

autoschadebedrijf van de toekomst?  Dennis: ‘Dit was het ideale moment om de nieuwste technieken voor schadeherstel te integreren in onze bedrijfsprocessen. Neem de computergestuurde spuitcabines, die dankzij de toegevoegde intelligentie maar liefst twintig minuten spuitwerk per auto besparen en volautomatisch de nauwkeurigheid vergroten. Onze schadeherstelspecialisten werken nu met de nieuwste bruggen die passen bij de ontwikkeling van de elektrificatie in de autobranche. Ook maken we gebruik van een auto-onderdelenvolgsysteem, zodat onze specialisten precies weten waar ze iets in de werkplaats kunnen vinden. Dat scheelt veel zoekwerk en werkt dus prettiger. Automatisering is key in ons nieuwe pand. Voor de merken Porsche, Bentley en Lamborghini, waarvoor we gecertificeerd schadeherstel uitvoeren, hebben we een specifieke werkplaats voor high tech schadeherstel. Door dat te scheiden van ons reguliere en kleinere schadewerk is ons nieuwe pand geen fabriek geworden, maar een werkomgeving die rust en overzicht ademt.’

Wat maakt dit pand ook nog eens heel duurzaam?  Benjamin: ‘Om te beginnen liggen er 760 zonnepanelen op het dak en hebben we twee accu’s om stroom op te slaan. We hebben een warmtepomp en vloerverwarming. Het dak en de wanden zijn voorzien van dubbele isolatie. Ook de snelloop-roldeuren dragen bij aan energiebesparing. Daarnaast hebben we een nieuw systeem voor warmteterugwinning dat de spuitcabines elektrisch verwarmt. Of neem de warmte die door de compressoren ontwikkeld wordt; die vangen we op en hergebruiken we in de winter om de werkplaats te verwarmen. En dan hebben we ook nog een milieupark met afvalcontainers, die slechts één keer in de zes tot acht weken geleegd hoeven te worden. We hebben het maximale gedaan om onze footprint zo klein mogelijk te houden. We werken schoner dan ooit.’

Wat zijn de grote voordelen voor klanten? Dennis: ‘Allereerst dat ze bij een heel mooi en modern bedrijf komen. Dat begint al bij de receptie die rust, licht en ruimte uitstraalt. Vervolgens ga je als klant met de receptionist naar de digitale schadeopname, waar we zelfs het kleinste deukje in kaart brengen én de doorlooptijd beperken. Het schaderapport is bij wijze van spreken al klaar als je door de fotostudio heen bent gereden. En dan word je ook nog eens volledig ontzorgd in de administratieve afhandeling met de verzekeraar. Kijk, niemand vindt het leuk om hierheen te gaan, want je hebt immers schade aan je auto. Maar je gaat toch met een goed gevoel weer weg, omdat je weet dat het geregeld wordt.’

Hoe bevalt het jullie medewerkers zelf om hier te werken?  Benjamin: ‘Ze zijn enthousiast, gelukkig en trots. Dat zijn we zelf ook. Kijk maar om je heen: de werkomgeving is schoon, licht, lekker warm en geluiddempend door de akoestische panelen aan het plafond. Het werkt lekker, het is goed ingericht en we staan elkaar niet in de weg. Tel daarbij nog een sfeervol ingerichte kantine op en je kunt wel stellen: dit is een bedrijf waar je wil werken.’ 

Hoe kijken jullie terug op de officiële opening op 30 januari?  Dennis: ‘Dat was een groot succes. We hadden 500 mensen over de vloer. We hebben goed gebruikgemaakt van de ruimte. Rondom werkbanken hadden we een bar gecreëerd en de bruggen fungeerden als sta-tafels. De bezoekers rondleiden deden we in golfkarretjes met korte stops in de verschillende werkplaatsen voor een toelichting. Dat was hartstikke leuk en de reacties waren heel enthousiast.’

De opening viel ook nog mooi samen met het afscheid van voormalig directeur Jos Snel, die met pensioen is gegaan ‘Ja, alsof het zo moest zijn. In 27 jaar heeft hij Pon Center Autoschade uitgebouwd van een mini-schadebedrijf tot wat het nu is. Dat heeft hij met veel kennis, kunde, energie en doorzettingsvermogen gedaan. Corona kwam ertussendoor, dan was er weer een grondstoffencrisis of kregen we geen stroom… Elke keer was het bijschakelen en opnieuw oplossingen vinden. Dat hebben we samen gedaan, maar Jos is wel de aanjager geweest. Hij is onvergetelijk voor ons bedrijf. Daarom hebben we hem vereeuwigd in een straatnaambord op het terrein: Het Jos Snel Plein, met als onderschrift: grondlegger Pon Center Autoschade. Dat het zo lang heeft geduurd, heeft er wel voor gezorgd dat de opening tevens het afscheid van Jos was. De puzzelstukjes zijn bijzonder in elkaar gevallen.’

Om het verhaal rond te maken: wat gaat er gebeuren met het oude pand van ASCA aan de Industrieweg?  Wilco: ‘Daar gaan we een state-of-the-art nieuw dealerbedrijf bouwen voor Škoda en SEAT, compleet met showrooms en werkplaatsen volgens de laatste standaarden van de merken. Er komt een aparte geconditioneerde werkplaats voor elektrische auto’s. Vooral de showroom van Škoda wordt een blikvanger, want die zetten we neer volgens een volledig nieuw concept dat door het merk ontwikkeld is. Wij zijn de eerste dealer in Nederland die dat concept gaat uitstralen. Dat vinden we heel gaaf. Straks lopen we ook daarmee voorop. Het is de showroom van de toekomst. Voor de klantbeleving is het een prachtige vooruitgang.’

 

www.poncenter.nl