Op de website van Kiremko lees je dat hun doel duidelijk is: het beste halen uit elke aardappel. Het team van 230 gemotiveerde collega’s op het hoofdkantoor in Montfoort vormt de basis om dit te bereiken. Daarom is het belangrijk om ook uit medewerkers het beste te halen. Nicole Peters, Manager Sustainability en Communicatie, vertelt samen met Nick Vreeman, Coördinator Learning & Development, in deze thema-editie “fundament” over hoe ze dit aanpakken.
Kiremko zorgt met de ontwikkeling van individuele machines en volledige verwerkingslijnen voor alle vormen van aardappelverwerking: van chips en friet tot rösti-rondjes en aardappelpuree. De producten en processen zijn zo ontworpen dat verspilling van energie en grondstoffen voorkomen wordt. Nick: ‘Of zoals we het uitleggen aan de groepen kinderen die hier komen: wij maken de machines die van aardappels frietjes maken.’ En kinderen komen regelmatig over de vloer bij Kiremko. Nicole: ‘Wij investeren graag en veel in de jeugd en in het onderwijs. Daar begint het: als we jongeren niet enthousiasmeren en opleiden voor het technische vak dan heb je als maakbedrijf straks geen fundament meer om door te gaan.’
Jongeren enthousiasmeren
Tijdens de rondleiding door het bedrijf komen we dan ook langs “het lab”. Hier bootst Kiremko een complete productielijn na: van aardappel tot friet. Kinderen kunnen zelf aan de slag en krijgen ondertussen uitleg over het hele proces. Maar niet alleen bij Kiremko in Montfoort worden jongeren geënthousiasmeerd voor het vak. De directieleden Paul Oosterlaken en Marcel van Huissteden zijn bijvoorbeeld nauw betrokken bij de opleidingslocaties TechnoHub in Woerden en het MAKE Center in Nieuwegein. Nicole: ‘Hun persoonlijke missie is om zoveel mogelijk jongeren in aanraking te laten komen met techniek. Het maakt vervolgens niet uit waar ze gaan werken, als ze maar gelukkig zijn.’
Blijven boeien en binden
Als nieuwe collega’s binnenkomen bij Kiremko worden ze stap voor stap begeleid en voorbereid op hun werkzaamheden. Nick: ‘We hebben zelfs onze eigen Online Academy. Hierin staan inmiddels meer dan zestig e-learnings, die voor en door collega’s zijn ontwikkeld. Hiermee leggen we de kennis die we in huis hebben meteen vast en maken we het beschikbaar voor iedereen. Per persoon wordt bekeken welke e-learnings relevant zijn voor de start in de nieuwe baan.’ Nicole: ‘We leggen een goede basis voor werken bij Kiremko.’ Lachend voegt ze daaraan toe: ‘Toch weer dat fundament dat belangrijk is.’ Maar het blijft niet bij een goede on boarding, bij Kiremko is “Continu Verbeteren” één van de vier strategische pijlers. Nicole: ‘We geloven dat het goed benutten en ontwikkelen van kennis van onze mensen een grote bijdrage levert aan hun werkplezier en een voorwaarde is voor de continuïteit van Kiremko. Op deze manier zorgen we ervoor dat we vooroplopen in de markt en tegelijkertijd medewerkers blijven boeien en binden.’
Intern doorgroeien
De directie is zelf een mooi voorbeeld van hoe je als medewerker kan groeien binnen het bedrijf, want Paul en Marcel zijn allebei ooit gestart als tekenaar. Een actueel voorbeeld gaat over een jonge collega die binnen is gekomen als tekenaar en wil doorstromen naar projectmanager. Nick: ‘Samen met hem en de leidinggevende kijken we wat er bijvoorbeeld nodig is aan trainingen en opleidingen. We maken een persoonlijk ontwikkelplan en blijven de ontwikkelingen volgen.’ Nicole: ‘Dit vinden wij ideaal. Er wordt veel ervaring opgedaan en kennis opgebouwd over onze producten. Vervolgens kan dit toegepast worden in een andere functie én behoud je medewerkers in je organisatie.’
Niet iedereen heeft echter behoefte aan opleiding en verandering. Dit kun je ook aangeven. Zo is de Kiremko Online Academy laagdrempelig en veelal vrijblijvend. Nicole: ‘Niet iedereen heeft toegang tot een computer of zin en tijd om steeds bij te leren.’ Nick vertelt: ‘Daarom hebben we bijvoorbeeld een ruimte in de productie omgebouwd en daar twee computers geplaatst. Zo kan productiepersoneel nu ook – tussen het werk in de hal door – online trainingen volgen. Zeker als het even wat rustiger is in de productie, werkt dit erg goed.’ Inmiddels hebben in de eerste maanden van 2024 al 86 medewerkers (een deel van) een training gevolgd.
Kennis delen
Een ander voorbeeld van hoe collega’s van elkaar blijven leren is het initiatief “House of Knowledge”. Hierbij vertelt elk kwartaal iemand iets over zijn of haar werk. Nicole legt uit hoe het werkt: ‘We communiceren zo’n bijeenkomst onder andere via onze interne app en de schermen op kantoor. Collega’s kunnen vervolgens zelf kiezen of ze komen. Gemiddeld sluiten er zo’n vijftig tot zeventig collega’s aan. Zo weet je waar iemand zich mee bezighoudt en wat de ontwikkelingen zijn.’
Nick rondt af: ‘We vinden het belangrijk dat intern kennis wordt gedeeld. Hiervoor koppelen we bijvoorbeeld ook jonge collega’s aan de oudere en meer ervaren collega’s. De basis van onze leerprincipes is dat we leren door (begeleid) te doen, leren van én met elkaar en leren door het volgen van cursussen en opleidingen. Dit zie je terug in alles wat we doen.’