Denk je aan restaurant Rivero, dan denk je vermoedelijk als eerst aan de mooie ligging aan de Lek. Daarna zeker ook aan de fijne gerechten op de kaart en de goede bediening. Het zijn zaken waar elke dag hard aan wordt gewerkt door managers Denise Dekker en Glyn Stoker (sinds december vorig jaar in dienst) en hun team. Een mooi moment om hen wat vragen voor te leggen.
Wat is er het afgelopen jaar allemaal gebeurd?
Denise: ‘Glyn is onder andere 1 december vorig jaar officieel toegetreden tot het management. Hij was als externe al vanaf het begin van Rivero betrokken bij onder andere de samenstelling van de menukaart en het bedenken van concepten, vorig jaar is hij in dienst gekomen en vormt hij met mij het management. Dat is fijn; je kunt nu nog beter plannen maken en sneller schakelen. Het is niet dat we ooit hebben stilgestaan, maar het voelde soms wel alsof we in de pauzestand stonden, omdat er intern van alles gebeurde. We zijn nu weer echt aan het vooruitgaan, we ontwikkelen weer en kijken naar de toekomst. We hebben een sterk “all day”-concept, waardoor je hier de hele dag door terecht kunt voor een hapje en een drankje. Daar gaan we op voortborduren zodat we dit steeds beter kunnen neerzetten.’
Glyn, je hebt ruim dertig jaar ervaring in de horeca. Wat deed je doen overstappen naar Rivero?
‘De zaak past bij mij. Daarnaast vond ik het steeds lastiger om in die één of twee dagen dat ik aanwezig was, echt grote stappen te zetten. Gevoelsmatig moest ik er dichter op zitten. Operationeel klopte het, het team geeft honderd procent en ze hebben allemaal de p van passie achter hun naam, maar als interim-medewerker krijg je net niet alles georganiseerd zoals je wil. Daarom heb ik de keuze gemaakt om samen met Denise manager te worden.’
Hoe zijn de rollen tussen jullie verdeeld?
Glyn: “Denise is de echte spin in het web, zij regelt onder andere de administratie en personeelszaken en richt zich op de bediening. Ik focus me op de keuken, zorg daar voor nieuwe ideeën en een goede afstemming met de koks. Nou moet ik zeggen dat de keuken en het restaurant heel goed in elkaar overvloeien. We zijn echt één team en zorgen er met z’n allen voor dat gasten een onwijs fijne ochtend, middag, namiddag, borrel, diner of feestavond hebben.’
Jullie hebben sinds oktober weer een nieuwe menukaart, zoals elk half jaar. Hoe ziet die eruit?
‘De kaart bestaat uit het “ochtenddeel” met al onze koffies, speciale koffies en gebak, dat we vooral bij lokale leveranciers halen. Dat vloeit over in de lunchkaart, waar een aantal populaire gerechten, zoals eiergerechten, bepaalde broodjes en onze biologische tomatensoep, zijn blijven staan. Er staan ook plates op, zoals het 12-uurtje. Daarnaast hebben we ons shared dining-concept doorgetrokken naar de lunch, omdat we weten dat mensen ook tijdens de lunch graag gerechtjes delen. Verder hebben we een 2-gangen businesslunch geïntroduceerd. Voor- en hoofdgerecht en koffie of thee als afsluiter. Je kunt ongestoord van deze lunch genieten, de bediening komt zo min mogelijk aan je tafel. Ook kun je onze private dining room reserveren voor nog meer rust en privacy. Tussen vier en vijf uur is het alleen mogelijk om onze bites te bestellen, zodat onze keuken het diner voor kan bereiden. We hebben in de avond een Daily Fish, Butcher’s Cut en Dry Aged specials. Op de kaart vind je ook nog een kopje met Rivero’s Klassiekers, waarvan er sommige al jaren op de kaart staan. Kortom, de kaart sluit aan bij wat we willen uitstralen: Rivero is voor iedereen.’
Waar halen jullie inspiratie vandaan?
Glyn: ‘Mijn hoofd zit nog vol met inspiratie. Ik heb die inspiratie opgedaan vanaf het moment dat ik op mijn dertiende in de horeca ging werken. Ik heb alles gemaakt: van bitterballen tot tweesterrengerechten. Inspiratie krijg ik ook van onze gasten en niet te vergeten van onze medewerkers. Zij zijn allemaal nog vrij jong en vertellen mij wel eens wat ze ergens anders hebben gegeten en gedronken. We zullen nooit kopiëren en plakken, we gooien er altijd, letterlijk, onze eigen saus over.’
Wat is het belangrijkste principe dat jullie hanteren om gasten altijd een uitzonderlijke ervaring te bieden?
‘Op nummer 1 staat aandacht voor de gast en de service die daarbij hoort. Dat zit hem ook in kleine dingen: in de zomer bijvoorbeeld meteen vragen of gasten wat water willen, zodat ze direct kunnen bijkomen met een glas water. Maar ook het verhaal wat we bij de kaart vertellen, de kwaliteit die we leveren. Het is echt het hele pakket.’
De horecasector heeft het niet altijd makkelijk, onder andere door personeelstekort. Hoe bieden jullie deze uitdagingen het hoofd?
‘Je hoort veel over personeelstekorten, maar daar hebben wij eigenlijk niet zoveel last van. Ja, we hebben echt wel uitdagende momenten gehad, omdat mensen besluiten ergens anders te gaan werken of mensen stoppen omdat studies afgelopen zijn en zich dan gaan richten op een baan die aansluit bij de opleiding die ze hebben gedaan. Maar op de een of andere manier hebben we dat altijd goed opgevangen, kwam er weer nieuwe aanwas of stroomden mensen door. We hebben collega’s die in de spoelkeuken zijn begonnen, vervolgens een horecaopleiding zijn gaan doen, en als bbl-leerling weer bij ons in dienst kwamen. Daarnaast hebben we ook een grote pool aan externen waar we wat mee kunnen in drukke periodes. Blijkbaar slagen we er goed in om mensen te motiveren. Dat neemt niet weg dat er natuurlijk uitdagingen zijn. Er zijn bijvoorbeeld constant cao-wijzigingen, we voelen de naweeën van corona nog, de lonen zijn enorm gestegen, net zoals de inkoopprijzen. En we kunnen onze gasten daar niet alle consequenties van laten voelen. Dus de grootste uitdaging is hoe we financieel gezond kunnen blijven, ondanks alle externe factoren.’
Stel dat je onbeperkte middelen zou hebben: welk horecaconcept zou je dan creëren?
‘Ik vind het concept wat we nu hebben eigenlijk al heel gaaf. Het zou het afmaken als we aan een groot strand zouden zitten en een rooftopterras zouden hebben, ha ha.’ Glyn: ‘Als ik kijk naar wat ik graag zou willen, dan kan ik alleen maar zeggen dat we dat al hebben. Gewoon dag in dag uit hard werken, een volle zaak, leuke mensen, genieten, lekker eten en drinken en alleen maar juichende gasten. Mensen die na afloop zeggen dat hun verwachtingen zijn overtroffen. En dat we een fijne plek hebben voor onze medewerkers om te werken. Het maakt me dan niet uit of het in de Oostenrijkse bergen, aan het strand van Ibiza of hier aan de prachtige Lek staat. We zijn gewoon goed bezig. Altijd in beweging, constant vernieuwen en finetunen. Dat willen we vasthouden en verbeteren.’
Het Lopikerwaardse Zomerfeest wordt volgend jaar bij jullie gehouden. Wat kunnen we daarvan verwachten?
Denise: ‘Veel gezelligheid! Ik zit in de kerncommissie van de Ondernemerskring Krimpenerwaard Schoonhoven en het leek ons leuk om dit feest een keer naar Schoonhoven te halen. We combineren het met de jaarlijkse haringparty, waar iedereen altijd enorm naar uitkijkt. Maar nu dus met vijf ondernemersverenigingen bij elkaar. We betrekken iedereen erbij, ook de winkeliers en Businessclub in Schoonhoven. We verwachten een heel mooi evenement neer te kunnen zetten en Schoonhoven en de bedrijven hier op de kaart te zetten. Zin in!’