Hij is jong, bevlogen en onbevangen, maar bloedserieus als het op zijn ambities aankomt. Met zijn bedrijf Wiex Agency wil Patrick van Echtelt dé marketingspecialist van de Lopikerwaard worden. Hij loopt over van ideeën over software, digitale marketing en AI en brengt zijn enthousiasme graag over op ondernemers die om wat voor reden dan ook hulp kunnen gebruiken bij hun marketingactiviteiten of automatisering.
Pas 22 is Patrick, een geboren en getogen Montfoortenaar. Maar hij rolde op zijn vijftiende al het online marketingvak in. ‘Zeven jaar geleden ging ik werken bij The Healthy Snackbox, een innovatief concept van ondernemer Patrick Stooker. Ik begon met het vullen van dozen met gezonde snacks in het magazijn, verrassend leuk werk overigens. Niet lang daarna vroeg Patrick me of ik de zaterdagploeg wilde leiden. Vanuit daar ben ik stap voor stap meer gaan doen. Het bedrijf groeide, ik deed de orders, de inkopen en onderhield contacten met leveranciers. Er kwamen meer concepten bij, waaronder Junea, een slimme vending machine voor op de werkvloer. In de beginfase ben ik veel bezig geweest met de hardware en de software van de automaten en toen merkte ik pas echt hoe groot mijn passie voor software is. Ik heb vervolgens een opleiding software development gedaan, want ik wilde gewoon begrijpen hoe die developers dat allemaal deden. Ik wilde er over kunnen meepraten en meedenken. In die tijd is ook het eerste zaadje voor Wiex geplant. Met Junea waren we heel actief met de marketing, het moest er gelikt uitzien en een bepaald gevoel overbrengen. We hadden toen een partnership met Selecta, één van de grootste koffieleveranciers van Nederland. Die kwamen bij ons met de vraag: jullie marketing ziet er zo goed uit, kunnen jullie dat niet ook voor ons doen? Zo gezegd, zo gedaan. Tijdens de coronaperiode hebben we voor Selecta een nieuwe branding, website en een platform ontwikkeld: Koffie voor Thuis. Je kon dan koffiezakjes bestellen voor thuis, zodat je dezelfde koffie als op kantoor kon drinken. Met dat marketingconcept is Wiex Agency eigenlijk ontstaan.’
Na zijn studie begon Patrick met Wiex Agency waarna hij opnieuw met Patrick Stooker in contact kwam. ‘We hebben toen weer een nieuw concept bedacht: Snapio. De gedachte daarachter is dat we fotografen op toeristische hotspots neerzetten en mensen laten fotograferen. We hebben toen ook besloten om Wiex weer groter aan te pakken, omdat we het zulk leuk werk vinden.
Het is zó tof om iets te creëren wat een bedrijf helpt om nog beter te worden. We kregen toen met name opdrachten voor het maken van websites en flyers, en zo werd het groter en groter. We merkten dat als bedrijven eenmaal bij ons zitten, ze ook blijven.’
Inmiddels bestaat het team van Wiex Agency uit zes man en deelt het bedrijf een kantoorpand met onder andere Pixio in Montfoort. Wat ze onderscheidend maakt? Patrick: ‘Die vraag stel ik vaak aan mezelf. Waarom zou een bedrijf uit deze regio dat al tien jaar bij hetzelfde marketingbureau zit, naar ons gaan? Dat zou kunnen zijn voor goede deal, een frisse wind, het regionale karakter of ons jonge, innovatieve team. Er zijn genoeg bedrijven die net zo’n goede website of softwareplatform als wij kunnen maken, maar er zijn een paar dingen die ons denk ik onderscheiden: ten eerste ons eigenwijze karakter, we zijn gewiekst, daar komt de naam ook vandaan. Onze slogan is dan ook “altijd bijdehand”, wat enerzijds wijst op ons eigenwijze karakter en anderzijds laat zien dat we proactief zijn. We doen eerst wat de klant vraagt, maar leggen hem ook nog een andere optie voor. We laten ook graag zien hoe het anders kan, omdat wij graag onze klanten verassen. Daarnaast zijn we vastberaden om iets tot een succes te maken. Een mooi voorbeeld: vorige week stond een klant van ons op een beurs, en daar hadden ze een interactieve pdf voor gemaakt. Daar bleek iets mis mee te zijn waardoor deze niet gebruikt kon worden. Ze belden ons op donderdag voor een oplossing en op maandag was de beurs. Toen hebben we alles op alles gezet en zijn we in het weekend doorgegaan om iets te bedenken en te zorgen dat dit bedrijf zich toch goed kon presenteren op de beurs. Als je dan vervolgens hoort dat het een groot succes was, geeft dat ons hele team een berg aan energie.’
Het doel van Patrick is om uiteindelijk een verlengstuk te worden van een bedrijf, zodat klanten het gevoel hebben dat ze alles over de schutting kunnen gooien. ‘Dus dat wij een bedrijf op een gegeven moment zo goed kennen, dat we aan één woord genoeg hebben en we aan de slag kunnen. Zij kunnen zich focussen op wat ze belangrijk vinden en wij doen de rest. We zijn daarin transparant en houden klanten van elke stap op de hoogte. Het belangrijkste gevoel wat ik mee wil geven is: maak je geen zorgen, het komt goed, wij regelen het.’
Topsportmentaliteit
Patrick realiseert zich dat hij als jonge ondernemer nog veel moet leren. ‘Maar ik ben niet bang om op m’n bek te gaan, daar leer je van. Ik ben vroeger topsporter geweest – ik skeelerde en schaatste op het hoogste Europese en Nederlandse niveau – en weet daardoor dat je met hard werken en met discipline heel veel bereikt, ook al zit het wel eens tegen. Als je door blijft gaan, gemotiveerd blijft en plezier blijft houden in wat je doet, ontstaat er altijd wel iets. En laat je vooral niet afleiden door de mensen die sneller gaan.’
‘Ik krijg heel veel energie van de langer lopende maatwerktrajecten. We hebben laatst voor een klant een offerte-configurator gebouwd, die automatisch offertes opstelt en verstuurt. Pas als iemand een vraag over een offerte heeft of er akkoord op geeft, komt er een medewerker aan te pas. Dat scheelt dit bedrijf enorm veel tijd. Dat Koffie voor Thuis-platform voor Selecta was net zulke maatwerksoftware. We maakten de designs, we ontwikkelden de front end en de logica erachter. Bij het ontwikkelen staat de gebruiker bij ons centraal. Het verschil tussen goede en super goede software is de gebruiksvriendelijkheid van de software. Van niets iets, en van iets veel maken, dat is prachtig om te doen.’
Dromen
Heeft hij nog dromen met Wiex Agency? ‘Op dit moment hoop ik vooral dat we zo door kunnen gaan en uiteindelijk met Wiex Agency dé marketingspecialist van de regio Lopikerwaard worden. We zijn flink aan het investeren in onder andere personeel en hebben een goede sfeer gecreëerd. Het is belangrijk dat collega’s hier met een lach binnenkomen. Verder zou het mooi zijn als dit kantoor uiteindelijk vol zit met “Wiexers”, we ook de benedenverdieping erbij kunnen betrekken. Dat we dé partij zijn waar ondernemers in de regio hun marketingactiviteiten en software-vraagstukken vol vertrouwen onderbrengen. Ik hoop ook dat we nog veel innovatieve concepten kunnen neerzetten, ook voor onszelf, qua automatisering en dergelijke. Ik zou graag zien dat we in allerlei opzichten blijven groeien. Natuurlijk, het zal ook wel eens minder gaan, als we maar bezig blijven.’
Patrick is zich bewust van het “gevaar” van zijn tomeloze enthousiasme. ‘Ik vind heel veel dingen leuk dus ga soms van links naar rechts en van onder naar boven. Ik moet soms niet vergeten om focus te behouden. Ik ben ook de eerste om toe te geven dat ik het ondernemen een beetje heb onderschat. Je denkt, naïef genoeg: we zijn heel goed in wat we doen, dus klanten komen vanzelf wel. En hoewel we goed zijn, kost het gewoon tijd om een bedrijf neer te zetten en naam te maken. Het begint met een flyertje en vanuit daar moet je blijven leveren.’ Met een knipoog besluit hij: ‘Maar als je volledig ondersteund wil worden, door een jong en dynamisch team dat altijd voor je blijft lopen, probeer het dan gewoon een keer bij Wiex. Ik kom graag een keer een bakkie bij je doen!’
Aantal medewerkers: zes
Kantoor in: Montfoort
Ontstaan in: 2022
Diensten: websites en webshops, maatwerk applicaties, hosting, automatisering, print- en drukwerk, online marketing, grafisch ontwerp, mediaproducties, Google SEO en SEA.