Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Marlon de Jager-Wessel

HYDRAULISCHE INSTALLATIES OP MAAT GEMAAKT

Op 1 juni 2021 is het vijftienjarig jubileum van HSM Utrecht, een bedrijf dat zich bezighoudt met montage, reparatie, onderhoud en inspectie van hydraulische installaties op trucks. En al vijftien jaar lang gaat directeur Hans van Ekris met plezier naar zijn werk. ‘Dat komt omdat alle voertuigen die bij ons vandaan komen uniek zijn. Als je twee wagens naast elkaar ziet rijden, lijken ze identiek. Maar er is er niet één hetzelfde. Dat maakt ons werk dus ook nooit hetzelfde.’

HSM Utrecht is gespecialiseerd in hydraulische systemen, een aandrijftechniek die gebruikmaakt van vloeistoffen. Deze techniek wordt gebruikt bij onder andere autolaadkranen, kippers en laadbakken. Door met hydrauliek te werken, kun je bij voorbeeld met een cilinder van 2,6 kilo een last van 20.000 kilo heffen. ‘Wij verzorgen de engineering en opbouw van trucks met een autolaadkraan om ondergrondse containers te legen, autolaadkranen waar machines mee verplaatst kunnen worden en nog veel meer. Dat doen we zowel voor gemeentelijke instellingen als voor commerciële bedrijven,’ legt Hans uit.

VAN BUMPER TOT BUMPER

Als een klant bij HSM Utrecht aanklopt, gaan ze eerst met elkaar in gesprek. ‘We moeten precies weten wat de vraag is, zodat we onze klant kunnen adviseren in wat voor type voertuig hij het beste kan aanschaffen. En als de klant al een voertuig heeft, bekijken we wat de mogelijkheden zijn. Je kunt namelijk niet op elke vrachtwagen een loodzware kraan zetten. En als je een bepaalde laadbak wil, kan dat van invloed zijn op de opzet van de assen of wielen. Zo zijn er ongelooflijk veel dingen waar je rekening mee moet houden en tal van richtlijnen waar een voertuig aan moet voldoen. Het is voor ons bijvoorbeeld van belang dat de brandstoftank aan de linker- of juist rechterkant zit.’ Als er bepaald is op welk voertuig de opbouw komt, is het tijd om de opbouw zelf vorm te geven. ‘Eigenlijk bouwt de klant zijn eigen auto. Van bumper tot bumper bepalen we hoe het eruit komt te zien. Een lampje hier en een steuntje daar; we bespreken elk detail. Onze eigen engineerafdeling maakt hier productietekeningen van, zodat ze er in de werkplaats mee aan de slag kunnen. We zijn één van de weinige bedrijven in deze business die alles zelf doen, van verkoop, advies, ontwerp tot montage en aflevering. Dat maakt ons uniek.’

‘WE LOSSEN HET ALTIJD
OP, NEE IS GEEN OPTIE’

VAN HOBBYSCHUUR NAAR VIER BEDRIJVEN

Vijftien jaar geleden was Hans eind dertig en werkte hij bij een soortgelijk bedrijf. ‘Ik had altijd al de ambitie om voor mezelf te beginnen. Ik voelde dat het tijd was om de stap te wagen. Het was nu of nooit.’ Zo geschiedde. Hij opende zijn eigen business en twee collega’s die toe waren aan een nieuwe uitdaging gingen voor hem aan het werk. Met z’n drieën begonnen ze in een hobbyschuur, zoals hij het zelf liefkozend noemt. ‘Toen ik twee jaar later, in 2008, hoorde dat er een nieuwe hal gebouwd zou worden in Utrecht, stond ik in eerste instantie niet te springen. We zaten wel prima. Achteraf gezien ben ik heel blij dat ik er toch voor gegaan ben. Hier hebben we de ruimte om de groei te realiseren die ik ambieer.’

Elke paar jaar gaat Hans dan ook voor een nieuw project om zijn bedrijf uit te breiden. Zo startte hij in 2011 met Rhino Engineering, een interne engineeringsafdeling. ‘Daardoor hebben we zelf de controle in handen. En de lijnen met de werkplaats zijn heel kort, waardoor er al veel voorbereidend bouwwerk gedaan kan worden terwijl de engineers nog bezig zijn.’ Enkele jaren later, in 2015, opende hij een servicevestiging in Velsen, vlakbij Beverwijk. ‘Maar de grootste uitdaging tot nu toe was de overname van Gijsbertsen BV in Woudenberg in 2020. De medewerkers hebben daar namelijk een heel andere manier van werken. “We doen het altijd zo,” is een zin die ik het afgelopen jaar heel vaak heb gehoord. En dat snap ik ook, er is zelfs iemand die er al 49,5 jaar werkt en het dus ook al 49,5 jaar zo doet. Ik heb veel tijd geïnvesteerd om met de medewerkers in gesprek te gaan, om ze te leren kennen en te horen wat hun wensen en klachten zijn. Zo heb ik het voor elkaar gekregen om het personeel stapje voor stapje op de HSM-manier te laten werken. Dat betekent bijvoorbeeld dat we veel meer voorbereidend werk doen dan dat zij gewend waren.’

‘De klant bouwt zijn eigen voertuig. Van bumper tot bumper bepalen
we hoe het eruit komt te zien’

JUBILEUMFEEST

Hans is trots op wat hij samen met zijn 42 medewerkers elke dag weer voor elkaar krijgt. ‘Wij bieden onze klanten superservice en lopen nooit voor problemen weg. We lossen het op, altijd! Nee is geen optie. Daar zet al het personeel zich voor in. Ik ben daar ontzettend blij mee.’ Bij het vijftienjarig jubileum wil Hans dan ook graag nog stilstaan. ‘De medewerkers maken HSM Utrecht. Zij moeten gevierd worden!’

InterviewTransport & AutobrancheOpbouw, onderhoud en onderdelenAmersfoortUtrechtWoerden