‘Ons familiebedrijf voelt als een soort kind’
Zeg je familiebedrijven in de regio, dan zeg je zeker ook Bosch Beton. Met broer en zus Gerard van den Bosch en Brechtje van den Beuken is sinds 2019 de tweede generatie aan zet bij de Barneveldse producent van betonnen keerwanden. Om het bedrijf ook naar de toekomst toe bestaansrecht te kunnen geven, werken zij hard aan een duurzaamheidstransitie. honderd procent cementvrij is het doel, “building a solid future” de belofte. Brechtje praat ons bij.
Voor de lezer die jullie nog niet kent: hoe introduceer jij Bosch Beton?
‘Wij zijn een producent van betonnen keerwandconstructies. Die keerwanden maken we voor de agrarische sector en de grond-, weg- en waterbouw in Noordwest-Europa. Op jaarbasis realiseren we zo’n 4.500 projecten met ruim honderd medewerkers. Maatwerk, kwaliteit en snelle levering maken ons een solide partner. Meestal zeg ik daar dan ook bij dat we een ambitieus familiebedrijf zijn, dat veel waarde hecht aan humaan en duurzaam ondernemen.’
Wat bedoel je met humaan ondernemen?
‘Dat we het belangrijk vinden hoe we met mensen omgaan. Dat gaat bijvoorbeeld over gelijkwaardigheid. Voor ons zijn productiemedewerkers die met hun handen werken net zo belangrijk als kantoormedewerkers die met het hoofd werken. Het is mooi als producten op kantoor verkocht worden, maar het moet óók gemaakt worden. Dus beide zijn even hard nodig. We hebben – anders dan onze CAO voorschrijft – de lonen daarvoor bijvoorbeeld zover mogelijk gelijkgetrokken. We eten met z’n allen samen in een kantineruimte, en er wordt vanuit kantoor bijgesprongen op de fabrieksvloer als dat nodig is. Ik denk dat er weinig fabrieken zijn waar dat gebeurt.’
Wat is het effect van die aandacht voor de mens?
‘Als je écht bereid bent te investeren in je mensen levert dat dubbel zoveel op. Ik geloof erg in wederkerigheid. Wij kijken niet alleen naar de behoefte van ons bedrijf, maar ook naar die van onze medewerkers. Als je die echt op elkaar laat aansluiten, kun je er van meerdere kanten het maximale uithalen. Dat blijkt wel uit de opbrengst per medewerker, die ligt op ruim 500.000. Maar dat niet alleen; ook het plezier van je mensen in hun werk neemt toe, waardoor ons ziekteverzuim bijvoorbeeld minimaal is. Voor medewerkers bieden we kansen om door te groeien of een andere uitdaging aan te gaan. De gemiddelde leeftijd van onze mensen is 32, dus de groeipotentie is enorm. Zij passen hun leven niet meer aan op hun werk, zoals de generatie van mijn ouders dat deed. Het is nu andersom: mensen willen dat het werk aansluit op hun privéleven. Wij denken daar graag in mee.’
“Building a solid future” is de belofte van Bosch Beton. Wat houdt die in?
‘Als bedrijf willen we bestaansrecht houden in de toekomst, om het te kunnen doorgeven aan de volgende generatie. Daarom zitten we midden in een duurzaamheidstransitie. Onze focus hierbij ligt op de grondstoffen en het transport. Wij zijn een maakbedrijf en verbruiken en verslepen veel grondstoffen. Alles wat we op dat gebied kunnen verbeteren zet zoden aan de dijk. Zo hebben we in 2019 onze state-of-the-art fabriek in gebruik genomen. Energieneutraal, gasloos en met een eigen gesloten hemelwatersysteem. Nu willen we een tweede slag maken. Uiteindelijk willen we naar een honderd procent cementvrij productieproces en een maximale CO2-reductie.’
Hoe staat het met die missie?
‘We zijn halverwege. We doen pilots en onderzoeken het gebruik van alternatieve cementvervangers binnen bestaande wet- en regelgeving. Zonder aanbod ontstaat er geen vraag, dus bieden we dat heel bewust aan. Het is mooi om te merken dat partijen ervoor openstaan en er zelfs gericht naar beginnen te vragen. Ik verwacht dat de wereld er binnen vijftien jaar heel anders uitziet.’
Hoe verklaar je de groei die Bosch Beton
doormaakt?
‘Sinds 2019 zijn we elk jaar met twintig procent gegroeid. Het is een bewuste keuze om de markt nadrukkelijker op te zoeken, evenals uit te dragen waar we voor staan. Vooral in het buitenland ligt veel potentie. We hebben ons daar gefocust op nieuwe markten, maar ook op verdieping van bestaande markten en het aangaan van partnerships. We breiden steeds een stukje uit. Het is continu zaaien om te kunnen oogsten.’
Wat betekent het voor jou om een familiebedrijf te leiden?
‘Voor ons voelt dit familiebedrijf als een soort kind. Je houdt ervan, je zorgt ervoor en je wilt er alleen het beste voor. Dat is hoe we erin zitten. Het is mooi dat mijn broer en ik elkaar zo aanvullen, waardoor we het belang van het bedrijf optimaal kunnen dienen. We vertrouwen elkaar. Eén van de leuke dingen als je met familie werkt, is dat je elkaar met een half woord begrijpt.’
Wat hebben je broer en jij van jullie ouders overgenomen?
‘We proberen de familiecultuur die zij gecreëerd hebben te koesteren en te behouden. Dingen samendoen, de gelijkwaardigheid in omgang, de gezellige sfeer. We zorgen voor lekker eten en drinken, een gekookt eitje tussen de middag, dat deden mijn ouders ook al. Mijn moeder kookte vroeger elke dag verse soep voor het personeel. Dat doet ze nu elke woensdag nog. In de kantinekeuken staat dan een heel grote pan verse soep. Daar genieten we allemaal van.’
Wordt de volgende generatie al klaargestoomd?
‘Haha, een toekomstige overname is nog ver weg! Maar we denken er wel over na natuurlijk. Dat we het bedrijf goed door de transities van deze tijd willen leiden heeft ook daarmee te maken. De volgende generatie hoeft het overigens niet te doen, als ze dat niet willen. Dat gold voor ons ook. Maar het zou wel heel mooi zijn als ze het willen. Op de Prefab Beton Opleiding in Barneveld, waarvan wij één van de mede-initiatiefnemers zijn, zitten twee neefjes van ons. Langzaamaan raakt de volgende generatie betrokken en dat is ontzettend leuk.’