fbpx
Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Max Brandt

‘Samen verder bouwen aan de toekomst van Hotel Leusden’

Al bijna dertig jaar is de familie Van der Valk hét fundament onder de gelijknamige vestiging van het hotel in Leusden. Dat general manager Tom van der Valk, de vijfde generatie alweer, momenteel leiding geeft aan de verbouwing van het pand is veelzeggend. Alles ademt hier liefde voor het hotel, het vak en bovenal de gast.

Met bijna vijftien jaar werkervaring bij Van der Valk, kan Suzanne Veenstra als geen ander vertellen hoe belangrijk de familie is als het fundament van het hotel. Ze is in 2010 begonnen bij Van der Valk Leusden en sinds 2022, na uitstapjes bij andere vestigingen van de hotelgroep, in de rol van operationeel manager terug op het oude nest.

‘Ik ben hier zo diepgeworteld dat ik dit hotel als mijn eigen hotel ervaar’, zegt Suzanne. ‘Op die manier handel ik ook, volgens de principes en kernwaarden van de familie, omdat ik daar altijd in meegenomen ben. Daardoor ben ik echt bij de familie gaan horen. Zij laten mij zien wat hun passie en overtuiging is, dat gastvrijheid in hun genen zit, zodat ik dat op mijn beurt ook weer uitdraag naar onze gasten.’

Teamwork

Onder dit fundament is het team van Van der Valk Leusden de allerbelangrijkste bouwsteen. Suzanne investeert er als operationeel manager veel in, ook in de multi-inzetbaarheid van de 120 medewerkers. En dat werpt zijn vruchten af. ‘We werken als één team, de saamhorigheid is groot. Heeft housekeeping een extra handje nodig? Dan kan zelfs een salesmedewerker even bijspringen. We helpen elkaar. Het uiteindelijke doel is een positieve ervaring van onze gasten. Als we kijken naar onze gasttevredenheidsscore mogen we trots zijn.’

Haar woorden zijn typerend voor de cultuur die heerst bij Van der Valk Leusden. ‘Het is echt een familie, we doen het samen. We zien elkaar doorgaans meer dan onze eigen familie. We kunnen ook op elkaar kiften als een echte familie, haha. Maar dat maakt ons sterk. We zorgen er met zijn allen voor dat de gast tevreden is. Teamwork is de basis van ons succes.’

Huiselijke sfeer

“Valkwaardig” is een woord dat vaste gasten gebruiken om de hoge standaard die ze bij Van der Valk-hotels ervaren uit te drukken. Als ze nu de vestiging in Leusden bezoeken, dan zien ze dat de term daar zéker van toepassing is.

Sinds Tom vijf jaar geleden aantrad als general manager, heeft het hotel een flinke moderniseringsslag gemaakt. Zo zijn negentig kamers, de hotelbar en het restaurant opgeknapt, met een aangenaam huiselijke sfeer als resultaat. Ook is in 2021 het gezellige casino geopend en zijn er grote stappen gezet op het gebied van duurzaamheid, met onder meer dertig laadpalen op de parkeerplaats en vele zonnepanelen op het dak. Het leverde het hotel het duurzaamheidskeurmerk Green Key Gold op; duurzaam ondernemen zit hier in het DNA.

Vernieuwd terras

En daar blijft het niet bij. Samen met zijn team pakt Tom door. ‘Wij zijn ons fundament aan het uitbreiden en bouwen verder aan de toekomst van ons hotel’, vertelt hij. ‘Momenteel voeren we groot onderhoud uit aan zowel de buiten- als binnenzijde van het pand. Ook gaan we de andere helft van de kamers renoveren. Daarnaast broeden we op uitbreiding van onze faciliteiten ter ontspanning en vermaak, want we willen onze gasten meer bieden dan heerlijke overnachtingen en lekker eten. Innovatie is onze drijfveer. Verder zijn we bezig met een make-over van onze vergaderzalen én is het terras recent vernieuwd.’

Suzanne valt hem enthousiast bij: ‘Het vernieuwde terras is echt onze trots. We hebben hier de allerlaatste zonnestralen van Leusden, dus je kunt hier op een mooie dag het langste zitten. Daarom hebben we er een gaaf loungeterras van gemaakt. Je ervaart hier nu precies de vibe die we voor ogen hebben: de ultieme combinatie van zakelijk en informeel. Je kunt heerlijk op onze loungeset genieten van een cocktail, maar óók goed werken in de schaduw van onze luifel. Een ideale plek voor een zakelijke lunch, maar lekker onderuitzakken met ’s avonds een gezellig diner kan ook. Het terras is heerlijk groen, met veel natuurlijke materialen en goede muziek erbij.’

Vertrouwde gastvrijheid

In het hotel zelf ontstaat meer en meer eenheid. En dat is precies de bedoeling van alle vernieuwingen. Luxe en gezelligheid ontmoeten elkaar: de Van der Valk-signatuur. Tom: ‘Wat we willen overbrengen met ons team, de gastvrijheid, warmte en passie voor ons vak, moet je als gast in het hele pand ervaren. Alles moet kloppen: van de service tot het eten, van ons servies tot de sfeer. Als dat allemaal samenkomt, heb je een prachtige beleving. Elke dag luisteren we naar onze gasten om het een beetje beter te doen.’

Binnen drie jaar moet de volledige verbouwing klaar zijn. Tom en Suzanne willen het benadrukken: het hotel gaat met zijn tijd mee, maar de vertrouwde gastvrijheid blijft. ‘Gasten mogen dat van ons verwachten. Wij zijn al 150 jaar sterk in gastvrijheid, en zullen dat ook de komende 150 jaar zijn. Sterker nog: door ons hotel mooier, groter en breder te maken, versterken we dat alleen maar.’

 

www.hotelleusden.nl

OntwikkelingenHoreca & RecreatieHotelEemvallei