fbpx
Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Max Brandt

Van groei naar focus

Te zien op bovenstaande foto: Rainier Kwakkenbos, eigenaar van KIREMA in Woerden, poserend voor het hoofdkantoor van Microsoft bij Schiphol. Waarom daar? Omdat de Woerdense IT-specialist een kennispartner is van Microsoft en zich volledig focust op deze techniek en de cloudoplossingen van het bedrijf. ‘Het is een sterke partner in de digitaliseringsslag die nu plaatsvindt.’

In de praktijk betekent dit dat Microsoft de bouwstenen aanreikt, waarmee KIREMA het huis bouwt, zo omschrijft Rainier metaforisch. ‘We werken met de applicaties Microsoft 365 en de cloud services van Microsoft Azure. Veruit het grootste deel van onze klanten werkt met Microsoft. We zitten nu in een fase dat we weggaan uit onze eigen datacenters en alles overzetten naar de datacenters van Microsoft. Onze klanten kopen dus eigenlijk hun volledige IT-omgeving bij Microsoft. Maar die standaardomgeving is nog niet veilig genoeg, daar zorgen wij voor en daarop bouwen we dan de rest van de bouwstenen. Daar hebben wij simpelweg veel verstand van. Onze klanten krijgen kennis, ervaring en persoonlijke support.’

Groei
KIREMA zit sinds een jaar in een kantoor aan de Korenmolenlaan in Woerden, daarvoor zat het in Harmelen. ‘We zitten nu weer een stuk ruimer in ons jasje en zijn klaar voor verdere groei.’ Groei zit er de komende jaren wel in, aangezien een groot deel van de bedrijven door een belangrijke transitie gaat op het gebied van IT. ‘Uit onderzoek is gebleken dat zo’n 65 procent van de mensen thuiswerkt en dat wil blijven doen. Efficiënt, goed en veilig werken is daarom heel belangrijk voor veel bedrijven. Wij brengen bedrijven al zeventien jaar naar de cloud. Destijds snapte niemand waarom dat nodig was, maar nu is dat besef er gelukkig wel en maakt bijna iedereen die beweging.’

‘Ons doel is altijd om te zorgen dat onze klanten zich kunnen focussen op hun eigen business’

Het moet gewoon werken
De klanten van KIREMA willen over het algemeen gewoon dat alles werkt. Dat iedereen binnen het bedrijf waar dan ook bij hetzelfde document kan, dat het internet snel is en er geen hacker bij je data komt. ‘In onze markt is het belangrijk dat IT gewoon z’n werk doet. Nou zijn onze klanten over het algemeen altijd vriendelijk hoor, maar het is gewoon niet fijn voor je gemoedstoestand als iets niet werkt. Daarom zijn we ook extreem servicegericht, op de persoon af. We leveren echt persoonlijke IT, we kijken wat een bedrijf doet, hoe ze willen werken, wat voor hen belangrijk is. We proberen een relatie op te bouwen en precies te weten hoe de klantomgeving eruitziet. We werken weliswaar grotendeels op afstand, maar doen er wel alles aan om het persoonlijk te maken. En we zorgen ervoor dat onze klant geen zorgen heeft om de IT en zich kan focussen op de eigen business. Punt.’

Kennis
Om het kennisniveau zo hoog mogelijk te houden, wordt veel gevraagd van het personeel en eventuele nieuwe mensen, al zijn goede IT’ers moeilijk te vinden. ‘We zetten heel erg in op kennis. Mensen die bij ons aan de slag gaan, moeten zich willen ontwikkelen en openstaan om te leren. Je begint over het algemeen op onze servicedesk en gaat daarna door naar de projecten. Het is een leertraject waar je in moet willen investeren. Wij geven iedereen de ruimte en tijd om te blijven groeien. Je salaris groeit ook automatisch mee. We zetten in op zo min mogelijk verloop. In gesprek met een sollicitant zeg ik steevast: je moet hier langere tijd willen werken, omdat we het zo belangrijk vinden dat klanten optimaal bediend worden en niet elke week iemand anders aan de telefoon hebben. Klanten staan op één bij ons, daar moet iedereen zich bewust van zijn. Andersom krijgen collega’s veel vrijheden, verantwoordelijkheid en
kunnen ze hun werk doen op de manier die het beste bij hen past. En daarnaast doen we natuurlijk nog extra dingen om het leuk te maken. Zo hebben we op kantoor bijvoorbeeld een gameroom met onder andere een tafelvoetbalspel en racesimulator. Laatst hebben we op vrijdagavond – die avond dat het zo stormde – een gameavond georganiseerd. Pizza’s, een “escape box” en daarna gamen tot midden in de nacht. Dat zorgt voor een hechte band.’

En Rainier zelf? Die vloog voorheen de hele dag van hot naar her en deed zelf nog veel IT-werk, nu heeft hij wat meer ruimte gevonden om zich te focussen op de continuering van zijn bedrijf. ‘Ik was steeds druk ín mijn bedrijf, en minder bezig mét mijn bedrijf. Daarom hebben we de afgelopen tijd een nieuwe invulling gegeven aan de taken en verantwoordelijkheden van collega’s. Zodoende heb ik weer wat meer ruimte om te kunnen ondernemen en zaken van bovenaf te regelen. Onze volgende fase moet gaan om meer focus. De neuzen staan dezelfde kant op, nu moeten we ons richten op de langetermijnstrategie. Er is elke dag afleiding, maar je moet wel blijven nadenken over hoe het steeds beter kan. Ons doel is altijd om onze klanten nog betere oplossingen te bieden, zodat zowel zij als wij kunnen groeien. Dat kan alleen door te blijven werken aan je toekomstvisie.’

InterviewOntwikkelingenIT & ICTICT/ ITUtrechtWoerden