Vloerkleden met liefde en een goed verhaal
Hij weet niet beter dan dat zijn vader een winkel in woninginrichting had. ‘Het hele leven draaide om de winkel. Soms was ik er wel even klaar mee, moet ik bekennen.’ Kees Brokking bewandelde daarom een heel ander pad, maar de liefde voor vloerkleden bleek toch sterker te zijn. Samen met echtgenote Maartje staat hij nu aan het roer van de winkel die ooit van zijn opa was. Dit jaar vieren ze het vijftigjarig jubileum.
Wie denkt even snel een vloerkleed te kunnen kopen bij Brokking Vloerkledenspecialist, is er niet aan het juiste adres. ‘Het is emotie’, roept Kees uit. ‘We veranderen wat op een plek die megapersoonlijk is, de woonkamer. Dat heeft impact! Als klanten een waardevol schilderij van oma aan de muur hebben hangen, dan moet je dat wel blijven zien. Het mooiste vind ik als je een kleed in een woonkamer uitrolt en je denkt: wow, oké, dit is het!’ Maartje: ‘Dan versterkt alles in de ruimte elkaar. De bank komt beter tot zijn recht en je ziet ineens hoe mooi die ene lamp is.’
In de ruime showroom, net buiten het centrum van IJsselstein, liggen ruim drieduizend vloerkleden. Kleden van hoge kwaliteit, stuk voor stuk handgeknoopt. Kunstwerken, noemt Maartje ze liefkozend. Alle vloerkleden zijn eigenhandig ingekocht door Kees en zijn vader Piet, de voormalig eigenaar. Elk jaar gaan Piet en zijn vrouw Jeanette samen met Kees en Maartje op inkoopreis. ‘We vinden het belangrijk om een band op te bouwen met onze leveranciers. We willen geen harde deals sluiten, maar handelen op basis van wederzijds respect. Tapijtknoperijen zijn bijna altijd familiebedrijven, net als wij, we begrijpen elkaar als vader en zoon.’
‘Aan deze branche kleeft helaas de nare smaak van kinderarbeid’, vervolgt Kees. ‘Gelukkig is dat steeds meer achterhaald. Om er zeker van te zijn dat onze kleden in de best mogelijke omstandigheden gemaakt worden, werken we met keurmerk Care & Fair, een organisatie die zich inzet voor betere toekomstperspectieven en leefomstandigheden voor tapijtknoopfamilies.’
Vertrouwen
Kees durft te stellen dat hij voor elke klant die binnenkomt een mooi vloerkleed in de aanbieding heeft. ‘Vaak komen mensen bij ons in de winkel als ze al jaren zoeken naar een passend kleed. Als ze dan binnenkomen schrikken ze eerst. Ze weten niet hoe ze moeten kiezen uit zoveel kleden. Maar dan gaan we trechteren. Ik ken ieder kleed van de collectie en laat allerlei keuzes zien. Uiteindelijk blijven er twee á drie kleden over. De één vinden wij prachtig, de ander vindt de klant het mooist en de derde is vaak een combinatie. Ik zeg altijd: er is voor iedere koper een kleed en voor ieder kleed een koper.’
In een aantal gevallen duurt het een paar weken voordat de klant een juiste keuze heeft gemaakt. Om zeker te weten dat de klant het juiste vloerkleed aanschaft is er de gratis zichtservice. Lichtinval, kleuren, afmeting; er zijn immers allerlei omstandigheden die bepalen of een vloerkleed past of niet. Maartje: ‘Klanten krijgen altijd de optie om een vloerkleed, zonder verplichting, mee naar huis te nemen om uit te proberen. Daarvoor hoeven ze geen paspoort of dergelijk achter te laten. We doen dat al vijftig jaar op basis van goed vertrouwen en dat is nog nooit beschaamd.’
Passie
Sinds begin 2020 zijn Kees en Maartje officieel eigenaren van Brokking Vloerkledenspecialist. ‘Ik had tien jaar geleden niet gedacht dat ik hier samen met Kees zou staan’, geeft Maartje toe. ‘Maar hoe vaker ik in de winkel stond, hoe meer ik ontdekte dat het bij me past. Toen we eenmaal besloten hadden om er samen voor te gaan, ben ik een opleiding interieurstyling gaan doen. Daar ontdekte ik dat dit mijn passie is. Alles is hier vervlochten met elkaar.’ Ook Kees wil nooit meer anders. ‘De diversiteit, het product, zelf inkopen, het verhaal, de klanten. Dat mag ik allemaal samen met mijn vrouw doen. Het is een heel compleet plaatje.’
Rondom de overname voelden Kees en Maartje zich bijzonder gesteund door Alfa Accountants en Adviseurs. ‘Zij hebben ons geweldig begeleid.’ Ook de verbondenheid met andere ondernemers in IJsselstein wordt volgens Kees steeds groter. ‘Het is een bijzonder stadje. Samenwerken in zo’n kleine stad is het belangrijkste wat je kunt doen. Je gaat het niet winnen van internet, dat hoeft ook niet. Maar als je sfeer biedt en onderscheidend kan zijn, dan heb je al veel gewonnen.’
2021 was het jubileumjaar waarin de eigenaren regelmatig stilstonden bij de geschiedenis van het familiebedrijf. Ter afsluiting van het feestjaar hebben Kees en Maartje een bijzondere actie in het leven geroepen. Klanten kunnen het volledige aankoopbedrag van een vloerkleed terugwinnen. ‘Dat kan behoorlijk oplopen ja!’, zegt Maartje met een glimlach. ‘Bovendien maken we hetzelfde bedrag ook nog eens over aan Care & Fair. Je bestaat niet voor niets vijftig jaar, we willen ook graag wat terugdoen voor de mensen die dat mogelijk maken!’