Zoeken

‘Wij willen dat de klant krijgt wat hij werkelijk nodig heeft’

SATO, een Japans bedrijf met verschillende Europese vestigingen, biedt geavanceerde printoplossingen. Vanuit IJsselstein ondersteunt SATO ondernemers in de gehele Benelux met duurzame oplossingen die de traceerbaarheid, betrouwbaarheid en efficiëntie in de gehele logistieke keten vergroten. Branchemanager Benelux Mischa van Doorn en Marketing Manager Martin van Leest lichten SATO’s unieke aanpak toe, waarin de samenwerking met partners, kennisdeling en innovatieve technologie centraal staan. ‘Wij voorkomen logistieke en operationele nachtmerries voor onze klanten.’

De kans is groot dat je al eens met SATO te maken had, zonder dat je je daarvan bewust was. Het bedrijf levert oplossingen voor het printen van onder andere verzendlabels op postpakketten, dozen of pallets. Maar ook voor het labelen van bloedafnamebuisjes of de etikettering van supermarktproducten kun je bij SATO terecht. ‘Je kunt wel stellen dat SATO overal aanwezig is,’ begint Mischa. ‘Onze kracht ligt in de levering van totaaloplossingen die volledig aansluiten op de klantbehoeften. Samen met onze partners, de resellers van onze producten, willen we de eindklant volledig ontzorgen.’ Mischa: ‘We proberen altijd aan tafel te zitten met de eindgebruiker, want we willen dat de klant niet alleen krijgt wat hij vraagt, maar ook wat hij werkelijk nodig heeft.’

Voor iedere uitdaging een oplossing

SATO’s klantenbestand loopt uiteen van bedrijven in de zorg tot logistiek, retail en horeca. Voor elke sector zijn specifieke eisen en regelgeving waaraan zowel de printers als ook de labels moeten voldoen. In de gezondheidszorg worden andere eisen gesteld dan in de horecabranche waar je te maken hebt met HACCP-regels. ‘Labels op bloedbuizen moeten bestand zijn tegen uitdagende laboratorium testen. Het is essentieel dat deze labels na deze testen nog steeds perfect leesbaar zijn,’ legt Martin uit. De thermische printtechnologie die SATO daarvoor inzet, biedt een duurzame werkwijze, zowel qua materiaalgebruik als printkwaliteit. We kunnen de printers en het gebruikte labelmateriaal perfect afstemmen op de toepassing en omgevingsfactoren bij de klant. In de automobielindustrie bijvoorbeeld moet een label op een onderdeel tot wel vijftien jaar blijven zitten, ondanks temperaturen van -40 tot 300 graden Celsius. Het gaat dan om veel méér dan een simpel label; de betrouwbaarheid van de print is namelijk cruciaal voor het soepel verlopen van bedrijfsprocessen bij de klant.’

Slim etiketteren

Daarnaast zet SATO ook stappen om duurzaamheid te bevorderen. Zo biedt het bedrijf labels aan die zo zijn ontworpen dat ze eenvoudig van verpakkingsmaterialen verwijderd kunnen worden. ‘Onze labels maken afvalscheiding veel eenvoudiger. Denk aan labels op folie die je eenvoudig kunt verwijderen, zodat verschillende afvalstromen netjes gescheiden blijven,’ vertelt Martin. Naast duurzaamheid zet SATO bovendien in op efficiency. Door slim gebruik van technologieën, zoals Application Enabled Printing (AEP), zijn hun printers veelzijdiger dan die van veel concurrenten. Deze technologie laat SATO’s printers bijvoorbeeld zelfstandig printen, zonder externe aansturing. ‘Onze printers kunnen zelfstandig functioneren zonder netwerkverbinding,’ licht Mischa toe. ‘Dat maakt het makkelijk voor klanten die ook printers gebruiken op locaties zonder een stabiel netwerk.’

Het gebruiksgemak van de printers bewijst ook zijn meerwaarde in sectoren met een tekort aan arbeidskrachten. Martin: ‘Onze printers geven meertalige instructies en tonen video’s over het vervangen van onderdelen of het schoonmaken van de printkop. Bovendien krijgen klanten een melding als de labelrol bijna op is, zodat ze deze tijdig kunnen vervangen of bijbestellen. Zo voorkomen we downtime van printers, want onverwachte stilstand in een logistiek of operationeel proces leidt tot enorme kosten en is voor klanten een nachtmerrie. Simpel gezegd voorkomen wij dergelijke nachtmerries voor onze klanten.’

Solution selling

SATO Europe kan rekenen op zijn drie Europese productiefaciliteiten in Polen, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk, wat zorgt voor snelheid en flexibiliteit. Productinnovaties worden aangejaagd door een eigen laboratorium in Frankrijk, vertelt Mischa. ‘Daar kunnen we snel nieuwe labels ontwikkelen die voldoen aan alle wensen van de klant.’ SATO’s benadering is altijd oplossingsgericht. ‘Solution selling, gericht op het leveren van waardevolle, op maat gemaakte oplossingen zit al meer dan tachtig jaar in ons Japanse DNA. We stellen de klant centraal, willen de meest betrouwbare partner zijn en zoeken altijd naar de beste oplossing voor hun uitdagingen. Door te investeren in onze oplossingen gaat een klant op lange termijn kosten besparen’, aldus
Mischa. ‘We willen geen eenmalige deals, maar een klant die nog jaren tevreden is.’

Top of mind

Het tekort aan arbeidskrachten en de groeiende marktbehoefte om processen te automatiseren worden steeds belangrijker, waardoor productinnovatie key blijft. ‘Onze printers zijn cloud enabled, ze staan rechtstreeks in verbinding met achterliggende systemen en kunnen op afstand geüpdatet worden. Voor grote internationaal opererende ketens is dat ideaal, omdat updates door assortimentswijzigingen of nieuwe regelgeving direct doorgevoerd kunnen worden op alle locaties,’ vertelt Martin. ‘Met een enkele push-update worden alle printers geüpdatet, zonder dat er lokaal aanpassingen nodig zijn.’ Maar daarnaast biedt SATO ook mkb-bedrijven meerwaarde door betrouwbare etiketeeroplossingen te leveren, die ondernemers helpen bij dagelijkse uitdagingen. ‘Onze toekomstambitie is niet per se om de grootste te zijn, maar wel om om top of mind te zijn bij onze klanten’, besluit Mischa. ‘Als ze een etiketteringsprobleem hebben, willen we dat ze aan SATO denken.’

 

www.satoeurope.com/nl/