Zoeken

Een passie voor vastgoed én voor mensen

Persoonlijk, benaderbaar, laagdrempelig. Dat mogen van Suzanne Boer en Remmie Cornelissen een aantal van de kernwoorden zijn die mensen associëren met hun gloednieuwe bedrijf DEX Makelaars. Met inmiddels een behoorlijke bak ervaring op zak startten de twee in september van dit jaar hun eigen makelaarskantoor. Nu nog zonder fysiek kantoor, maar wie weet wat de toekomst gaat brengen. Ze hebben er in elk geval onwijs veel zin in.

Hoe is dit avontuur tot stand gekomen?

Suzanne: ‘Wij hebben elkaar leren kennen bij een groot makelaarskantoor in Woerden, waar we allebei werkten. Nadat Remmie daar in 2018 wegging, hielden we contact en hadden we het regelmatig over samen een bedrijf beginnen. Het begon een beetje als een grap, maar het idee werd steeds serieuzer. We hebben er verschillende gesprekken over gevoerd en het besproken met onze partners. Het is altijd spannend om je vaste baan op te zeggen, maar het voelt goed dat we nu alles zelf kunnen beslissen en een stuk flexibiliteit hebben.’ Remmie: ‘Ons oorspronkelijke plan was om ons met name te richten op taxeren en aankopen, maar we doen inmiddels ook verkoop.’

Jullie zijn actief van Utrecht tot Schoonhoven en van Woerden tot IJsselstein. Waarom zo’n brede regio?

Remmie: ‘We kennen het hele gebied vrij goed. Ik ben geboren en getogen in Schoonhoven, Suzanne in Benschop, waar ze ook weer woont. Ik woon nu in IJsselstein en heb gewerkt in Woerden en Utrecht, Suzanne in Woerden. Die kennis hebben we gebundeld.’ Suzanne: ‘Ik vind de diversiteit van het gebied heel leuk. Van een kleinere stad als Woerden tot een grote stad als Utrecht en de dorpen en stadjes daaromheen. Het is heel afwisselend qua woningen en type mensen.’

Met wat voor type makelaars krijgen mensen te maken als ze bij DEX aankloppen?

‘Persoonlijke makelaars. We willen het beste voor de klant en daar zetten we ons volledig voor in. We doen geen loze beloftes maar zijn eerlijk en nuchter. We staan dichtbij de mensen, met de voeten in de klei. Ik denk ook dat mensen dat wel zoeken in de soms hectische huizenmarkt van nu. Daarom moet je ook doen wat je zegt. Niet een aankoopopdracht binnen hengelen en je vervolgens niet meer laten zien. Wij proberen met elke bezichtiging mee te gaan.’ Remmie: ‘Zeker als je een aankoop begeleidt, word je voor een paar maanden “vrienden”. Je gaat samen de uitdaging aan en wij proberen dan de spanning eruit te halen door af en toe een grapje te maken. Ik vind het leuk om zo’n proces mee te maken en een (tijdelijke) band op te bouwen.’

Wat hopen jullie dat het ondernemerschap jullie gaat brengen?

Remmie: ‘Mijn verantwoordelijkheidsgevoel is enorm toegenomen, omdat ik echt iets goeds wil neerzetten. We weten dat het tijd kost, maar samen iets opbouwen is wel een proces waar ik naar uitkijk.’ Suzanne: ‘We willen ervoor zorgen dat DEX groeit en dat we een mooie naam kunnen neerzetten.’

‘We willen het beste voor de klant en
daar zetten we ons volledig voor in’

Over die naam gesproken…waar komt die vandaan?

Remmie, lachend: ‘Zo heet mijn hond. In eerste instantie wilden we onze achternamen samenvoegen, maar dat werd wat lang en vonden we toch enigszins ouderwets. We zaten ook te stoeien met “experts” en toen Dex kwam aanlopen, dachten we: DEX: daar is “ex” van “experts” in verwerkt. En het bekt wel lekker, we denken dat het een naam is die blijft hangen.’

Jullie bieden de dienst “bezichtigen zonder kijken” aan. Wat houdt dat in?

‘Het idee is dat wij huizen aanbieden die mensen in eerste instantie niet zouden uitkiezen. Een beetje zoals “Kopen zonder Kijken” dus. Dit omdat huizen soms beter zijn, of beter te maken zijn, dan je denkt. Funda is bijvoorbeeld gebaseerd op harde kenmerken: zoveel slaapkamers, zoveel vierkante meter, enzovoorts. Als je je daar heel erg aan houdt in je zoekgedrag, dan mis je soms mooie opties. En net zoals bij het tv-programma is er vaak wel een huis te vinden dat aan de wens van mensen voldoet, maar dan in een andere plaats dan die van hun voorkeur. Die laten we hiermee ook zien. We willen niet alleen afwachten wat een kijker aandraagt maar ook proactief reageren.’

Wat is jullie belangrijkste advies aan iemand die een huis wil kopen?

‘Het is in de hectische woningmarkt belangrijk om goed voorbereid op pad te gaan. Ga in gesprek met een hypotheekadviseur om goed te weten wat de financiële mogelijkheden zijn. Een aankoopmakelaar kan in dit traject veel toevoegen voor zowel juridisch als bouwkundig advies, de huidige prijzen en het samenstellen van een goed bod. Het is ook belangrijk je prioriteiten op orde te hebben in wat je zoekt in een woning, maak dit helder en concreet. Steek daarna ook tijd en energie in de zoektocht.’

Wat verwachten jullie van de dynamische huizenmarkt?

‘Wat de markt doet, is moeilijk te zeggen. Het is knalhard omhoog gegaan maar heeft twee jaar geleden ook een goede correctie gehad door onder andere de rentestijging en de energiecrisis. Het kan in één keer omslaan. Er wordt nu in de media veel gesproken over een woningcrisis, maar er is eigenlijk al sinds de Tweede Wereldoorlog een tekort aan woningen. Het wordt nu breder uitgemeten en we zijn met veel meer mensen. Daarnaast is de markt ook afhankelijk van de economie en de bevolkingssamenstelling. Het blijft dynamisch, maar juist daardoor zijn er ook altijd kansen.’

Wat zijn jullie dromen met DEX?

‘Onze droom is in de eerste plaats om een mooi bedrijf op te bouwen en een solide omzet te draaien. Wat dat betreft zijn we voortvarend van start gegaan; we hebben de beoogde omzet in het eerste kwartaal al gehaald. Ook is een doel dat we in de kleinere plaatsen de aankoopbegeleiding meer op de kaart kunnen zetten. In steden als Utrecht is het heel normaal om een aankoopmakelaar te hebben, maar hoe verder je de polder in gaat, des te minder dit wordt. Wij willen dit in kleinere plaatsen meer onder de aandacht brengen en laten zien wat de toegevoegde waarde is van een aankoopmakelaar. De grotere droom is om naam te maken met DEX, mensen een fijne ervaring te geven en ervoor te zorgen dat ons telefoonnummer in hun telefoon staat en ze ons bellen als ze ons nodig hebben. Mensen kiezen uiteindelijk een makelaar, en niet een kantoor.’

 

www.dex-makelaars.nl