Zoeken

Preventieve onderhoudsformule voorkomt problemen

Partner in dakonderhoud en -renovatie: goed voor 250 jaar aan expertise

Voorkomen is beter dan genezen: dat geldt zeker voor lekkages en waterschade.  Daxateur introduceert de Dak APK Service. Een periodieke ­dakinspectie die inzicht geeft, schade voorkomt en de levensduur verlengt van een significant onderdeel van een bedrijfspand. ‘Mensen plaatsen hun hele hebben en houden onder het dakoppervlak’, stelt Johan ­Vrieselaar, eigenaar van het familiebedrijf uit Schoonhoven. ‘Dan kun je hem maar beter in ­topconditie houden.’

Het van oudsher allround dakbedekkingsbedrijf ­opereert sinds zo’n vier jaar vanuit het nieuwe pand in ­Schoonhoven. Het onderkomen is deels met de eigen handen van de medewerkers gebouwd. Over “lokaal gemaakt” gesproken. De ligging is bovendien prachtig. Vanuit de kantoren kijk je zo de weidse polder in. ‘Regelmatig nemen we onze klanten mee het dak op’, lacht Johan. Daar prijkt het show-roof, dé plek waar verschillende producten en materialen te zien zijn. En de plek waar menigeen zich ­bewust wordt van het belang van een goed onderhouden dakoppervlak. Het bedrijf houdt zich bezig met alles waar visueel water doorheen of overheen gaat. ‘Kort gezegd: we voorkomen liever schades’, stelt Johan.

Preventief werken

Vanwege een opkomende vraag uit de zakelijke markt is de Dak APK Service ontwikkeld. Daarnaast nam het bedrijf een strategische beslissing om meer rennovatieklussen aan te willen trekken. Johan: ‘We staan paraat voor iedereen en zien het als onze maatschappelijke functie om innovatie toe te passen op bestaande panden. Preventief werken en betrokken zijn is wat ons dagelijks voldoening geeft’.

‘We komen soms schrijnende gevallen tegen’, vervolgt Johan. ‘Zoals een bedrijf dat een miljoen investeerde in een machine en deze onder een 35 jaar oud dak plaatste. Er ontstond een lekkage en een deel van de schade mag deze ondernemer zelf ophoesten. Veel mensen zijn zich niet bewust van wat er boven hun hoofd zit. En wat de staat van het dak is. Terwijl het hele hebben en houden er onder staat. Denk aan voorraad, machines, de server én je mensen.’

‘Als ondernemer moet je het niet altijd alleen willen doen’

Stoplichtmethode

De Dak APK Service is feitelijk een update en geeft de gebruiker inzicht in de status, risico’s, verwacht onderhoud en aankomende kosten. ‘We kijken verder dan de tennisbal in de dakgoot en lopen alle kritische en strategische punten na.’ Als extra feature wordt ook het gehele dakoppervlak nagelopen en daar waar nodig schoongemaakt binnen de APK. De klant ontvangt de bevindingen in een digitale rapportage (daxatie-rapport) van één of twee pagina’s aan de hand van een stoplichtmodel: groen is “niks aan de hand”, oranje is “let op, hier zit iets aan te komen”, rood is “een probleem dat acuut aandacht en nazorg nodig heeft”. ‘Bij de rode punten wordt ook een foto en kostenindicatie aangeleverd. Waarbij de klant alle vrijheid heeft te kiezen door wie hij de aangegeven werkzaamheden uit laat voeren.’ Deze inzichtelijke manier van rapporteren maakt het mogelijk onderhoudskosten toe te passen op een meerjarige begroting. ‘Geen zorgen meer over het dak en je zit nergens aan vast want de service is jaarlijks op te zeggen’, zegt Johan enthousiast.

Sterke positie

De koerswijziging is een goede zet geweest en de marketingcampagne die voor het concept is ontwikkeld, slaat aan. Wekelijks zijn er twee tot drie monteurs drie dagen per week onderweg om APK’s uit te voeren. De nieuwe dienstverlening wordt in de markt gezet onder één merknaam: Daxateur. Een nieuw elan waarop de gehele huisstijl is aangepast. Van drukwerk en werkkleding tot aan de zwarte busjes die de weg op gaan. De service verspreidt zich als een olievlek en geeft het bedrijf een mooie spin-off naar meer rennovaties, gedegen advies en vervolgwerk. Waar zit hem dat in?

Volgens Johan is dat het feit dat de Dak APK schade voorkomt, de levensduur verlengt en een bewijs van onderhoud levert. De rapportage die volgt is duidelijk. ‘Als gebouweigenaar heb je te maken met een onderhoudsplicht. De eerste vraag die een verzekeraar stelt bij schade is: wanneer is er onderhoud geweest?’ De Dak APK Service ondervangt dit en zorgt voor een sterke positie van de pandeigenaar door jaarlijks een controle uit te voeren.

Moeilijke periode

Johan zit vanaf zijn achttiende in het vak en brengt zo’n dertig jaar ervaring mee als dakdekker. Hij kan er vol enthousiasme en met plezier over vertellen. Toch is het succes hem niet aan komen waaien. Net als andere ondernemers heeft hij ook uitdagende tijden gekend. Johan vertelt: ‘Ons bedrijf is een familiebedrijf, opgericht door mijn vader Leo Vrieselaar in 1993. Ik zie ons nog gaan vanuit de garagebox naar klussen toe. Na zijn overlijden kreeg ik het bedrijf zo’n beetje met de rug tegen de muur toegeschoven. Om het verdriet niet aan te kijken, stortte ik mij in het werk. Dat hield ik een paar jaar vol, tot het moment van een breekpunt. Met hulp van een mental coach en de nodige zelfreflectie kwam ik erachter dat ik het bedrijf samen met iemand anders wilde runnen. Ik moest bijsturen. Als ondernemer moet je het niet altijd alleen willen doen. Ook dát is ondernemerschap.’ Zo kwam compagnon Arno van der Wal op zijn pad en maakte het bedrijf een gestage groei door. ‘We werken met een loyaal en hands-on team van twaalf man vast, drie op kantoor en ongeveer tien man aan zzp’ers. Ja, mijn vader zou trots zijn.’

Energietransitie

Daxateur heeft oog voor de toekomst en erkent de energietransitie waarin we ons bevinden. Per 1 januari 2023 geldt voor kantoorpanden met meer dan 100m2 dakoppervlak dat zij minimaal energielabel C moeten hebben. ‘Duurzame oplossingen zijn voor handen. Ook op het dak. Denk aan het aanbrengen van een lichtere kleur dakbedekking, wat een gunstig effect heeft op de oppervlaktetemperatuur, het binnenklimaat en de werking van airco’s en zonnepanelen. Of groene daken bedekt met mos en sedum. Dit zie je veel in binnensteden en creëert een waterbuffer. We zijn Premium dealer van IKO, zij werken bijvoorbeeld met gesteente wat CO2 onttrekt uit de atmosfeer. Ik zou zeggen… Kom gerust eens kijken!’

Tenslotte nog een laatste advies:

‘Neem contact op en voorkom schade voordat het een probleem wordt!’

Daxateur biedt ondernemers die lid zijn van ­OnderNamen een gratis vrijblijvende inspectie van het dak van de on­derneming aan. ‘Tijdens dit bezoek op locatie wordt door één van de medewerkers een ronde gemaakt op het dak­vlak, waarbij we aangeven wat we doen tijdens de Dak APK Service en een indicatie van eventuele kosten geven.’

 

www.daxateur.nl