fbpx
Zoeken
Onze Uitgevers
Rosanne Zijerveld-Bader
Nick van Baaren
Max Brandt

HET NIEUWE MUNTSTAD

Een kleine actieradius, gedoe met een stekker en een veel te hoge aanschafwaarde. Er bestaan nogal wat vooroordelen over elektrische auto’s. Toch neemt het aandeel elektrische auto’s in Nederland jaarlijks toe en ziet het Utrechtse Muntstad ook de vraag bij ondernemers groeien. Wij verzamelden een aantal vooroordelen en legden ze voor aan Jeroen Suk, Manager Business Center van Muntstad De Meern.

De meest gestelde vragen over zakelijk elektrisch rijden

Is een elektrische auto, kijkend naar de actieradius, wel geschikt voor zakelijk verkeer?
Jeroen: ‘Zeker. De tijd dat een elektrische auto nog geen tweehonderd kilometer kon afleggen ligt wel achter ons. Tegenwoordig is de actieradius vaak zo’n vierhonderd tot vijfhonderd kilometer. Knappe vertegenwoordiger die dat op een dag wegrijdt. Laten we ervan uitgaan dat je thuis of in de straat je auto kunt opladen. Dan rijd je ’s ochtends altijd met een volle batterij weg. Bij afspraken zit je over het algemeen al snel een uur. In die tijd kun je bijladen. Mocht dat niet lukken, dan is er ook de mogelijkheid om langs de snelweg bij een snellaadpunt te laden. In tien tot vijftien minuten zit je accu weer voor tachtig procent vol. De bijbehorende app op je telefoon helpt je door oplaadpunten op de route af te stemmen met de navigatie in je auto. En zelfs als dat niet lukt, is die vierhonderd kilometer vaak meer dan genoeg voor één dag.’

Geldt het verouderde beeld ook voor grijze kentekens?
Jeroen: ‘Deze transitie duurt wat langer. Je ziet al meer modellen met oorspronkelijk een fossiele brandstofmotor, die ook elektrisch verkrijgbaar zijn. De eerste speciaal ontworpen elektrische bestelwagens komen er ook aan, dus er is absoluut vooruitgang. Het gewicht van voertuig en lading is alleen een grotere uitdaging. Dat maakt dat de actieradius voor bestelwagens vooral nog geschikt is voor kleinere afstanden, bijvoorbeeld stadsdistributie, of wanneer je één keer per dag op en neer moet naar de bouwplaats. Het zal echter slechts een paar jaar duren voor we hiermee ook op het punt zijn, waar we nu met de personenwagens staan.’

Men zegt wel eens dat je twee traditionele auto’s kunt kopen voor één elektrische. Is het echt zo duur?
Jeroen: ‘Nee, ook dat is een verouderd beeld. Ik kan niet ontkennen dat een elektrische auto in aanschaf duurder is dan een auto met fossiele brandstofmotor, maar dat levert vaak een scheef beeld op. Elektrische auto’s worden heel compleet verkocht. Traditionele modellen vaak met opties, die je toevoegt aan het basismodel. Wanneer je de auto’s eerlijk met elkaar vergelijkt, dus met gelijke opties, is het verschil er nog steeds, maar dan nog slechts een paar duizend euro. Dat verdient zich weer terug, doordat je geen wegenbelasting of bpm betaalt, een lagere bijtelling hebt en bovendien veel lagere brandstofkosten. En bij ons betaal je de eerste zes jaar geen onderhoudskosten. Per saldo trekt dat dus recht.’

Welke vooroordelen of vragen hoor je zelf vaak in de showroom?
Jeroen: ‘Verdergaand op de kosten, krijg ik regelmatig de vraag hoe het gaat met financiële afwikkeling. Er zijn gewoon tankpassen voor elektrisch rijden, die precies registreren wat nodig is voor een goede financiële afwikkeling. Dat maakt dus geen verschil met fossiele brandstoffen. Het voordeel is alleen, dat de rekening een stuk lager zal zijn. Daarnaast krijg ik veel reacties op wat je allemaal met de gekoppelde app kan. Zo kun je in de winter via de app je auto voorverwarmen, terwijl hij nog aan de laadpaal hangt. Dat heeft meerdere voordelen. Je hoeft bijvoorbeeld niet te krabben, maar ook win je op je actieradius. Enerzijds omdat de accu zelf al warm is en daarmee een groter bereik heeft, anderzijds omdat je stoel-, achterruit- en gewone verwarming minder hun best hoeven te doen tijdens het rijden, omdat het al warm is. Los daarvan biedt het natuurlijk veel comfort, wanneer je hartje winter in een voorverwarmde auto stapt.’

Wat zou je ondernemers die zich oriënteren willen meegeven?
Jeroen: ‘Elektrisch rijden levert veel comfort op en draagt uiteraard bij aan een kleinere CO2-footprint. Het hoeft niet altijd gelijk de volle honderd procent te zijn. Bekijk het ook eens in kleine stapjes. Dat kan eerst hybride zijn, eerst een deel van het wagenpark, of zelfs combinaties maken met fietsen en OV. In onze gesprekken kijken we altijd breder en gaat het om wat voor de onderneming praktisch haalbaar is voor hun mobiliteitsvraag. Ondernemers die nog zoeken naar de juiste stappen richting elektrisch rijden, nodig ik van harte uit in de showroom, zodat we samen tot een maatwerkoplossing kunnen komen.’

Nieuw logo voor Muntstad
Vorig jaar wisselde Muntstad van eigenaar. Hoewel een nieuwe directie niet per se een nieuw logo hoeft te betekenen,
greep het Utrechtse bedrijf de gelegenheid aan om de eigen identiteit te vertalen naar een nieuw logo en nieuwe huisstijl. Jeroen: ‘Het afgelopen jaar is hard gewerkt aan de strategie van Muntstad: waar willen we ons de komende tijd op richten? Daarbij kwam naar voren dat we ons nóg meer willen profileren als trots Utrechts bedrijf. Dat deden we voorheen ook, door voor onze fotoshoots en video’s karakteristieke plaatsen uit de stad en omgeving te kiezen, maar nu is dit ook doorvertaald in het logo. De M staat uiteraard voor onze naam, waarbij de lijnen staan voor verbinding. Verbinding met de provincie en met onze klant. De vorm verwijst naar het kruispunt van de stad Utrecht.’

InterviewInstallatietechniekTransport & AutobrancheAutodealerLekstroomUtrecht