Zoeken

Toekomst van het werk

Groot klantevent zorgt voor stof tot nadenken

Ze hebben al de nodige inhouse-evenementen georganiseerd, maar eerder dit jaar gooide HLB Blömer accountants en adviseurs het over een andere boeg. Het klantevent werd georganiseerd op een prachtige externe locatie, Mereveld in Utrecht, dat meer dan genoeg plek bood aan geïnteresseerde klanten en relaties. Het resultaat? Een inspirerende middag en stof om mee verder te gaan. We vragen partner Esther van Huizen, marketingmanager Karin van der Mee – van Dam en marketingmedewerker Yasmila Vernooy naar het hoe en waarom.

Om te beginnen: waarom een groter event?

Karin: ‘Onze inhouse-evenementen, de zogenoemde HLB Blömer Academy, zijn altijd gericht op het delen van kennis van onze collega’s over verschillende thema’s. Dat ging de ene keer over fiscaliteit, een andere keer over nieuwe wetgeving en dan weer over een nieuw product van ons. Het was altijd heel breed, maar wel in het verlengstuk van onze eigen dienstverlening. Het afgelopen jaar speelden we met het idee dat we het groter wilden doen en een breder publiek aanspreken. Met dat idee in ons achterhoofd zijn we gaan kijken: wat willen we onze klanten en relaties brengen? Wat speelt er nog meer bij ondernemers? Hoe kunnen we verder innoveren en vernieuwen en welke uitdagingen liggen er in de toekomst? Veel organisaties hebben bijvoorbeeld te maken met de krapte op de arbeidsmarkt en de komst van nieuwe technologieën. Dat speelt bij onze klanten, maar ook bij ons. Dat hebben we in een bijeenkomst samengebracht.’

Het thema van het klantevent werd “Toekomst van het werk”. Hoe hebben jullie hier invulling aan gegeven?

Yasmila: ‘De bijeenkomst werd aan elkaar gepraat door onze partners Frank Verleg en Judith de Ranitz. Zij hebben in de introductie wat vertelt over het ruim honderdjarige bestaan van HLB Blömer, en gedeeld waar we in die jaren tegenaan zijn gelopen en wat we hebben geleerd. Er kwam onder andere een video met een tijdlijn voorbij die liet zien waar we nu staan en welke uitdagingen er in de toekomst nog liggen. Ook hebben we de succesvolle fusie met VERDER van vorig jaar nog even aangestipt.’

Esther: ‘Daarnaast hadden we twee externe sprekers die goed aansloten bij het thema “Toekomst van het werk”. De eerste was Dr. Eva de Mol, investeerder bij verschillende tech-startups. Zij sprak over hoe je als bedrijf innovatief kan blijven en welke innovaties eraan komen. Dat was heel erg op AI gericht, maar de rode draad was toch wel dat, ondanks alle innovaties en zaken die je kunt automatiseren, je een goed team nodig hebt om te zorgen dat je bedrijf groeit en het goed gaat. Mensen zijn nog steeds heel belangrijk, een prettige bevestiging voor iedereen. Ze heeft ook verteld over de bedrijven waar ze in investeert, hoe ze dat aanpakt en wat zij ziet in de markt. Heel interessant.’

‘Vervolgens kwam Jitske Kramer het podium op. Zij heeft een boek geschreven over liminaliteit; dat is de periode tussen twee fases waarbij dingen onduidelijk en angstig zijn. Met de klimaatcrisis en alle oorlogen zitten we nu in een liminale fase. Wat heeft dat voor gevolgen voor werk en bedrijven? Ze heeft uitgelegd hoe je een liminale fase kunt herkennen en hoe mensen erop gaan acteren. Eén van haar conclusies was dat we op dit moment weliswaar niet weten welke kant we op gaan, maar dat als je een goed team hebt, je leiderschap goed invult en af en toe de tijd neemt om met elkaar een richting te bepalen, het uiteindelijk goed komt. Kijk af en toe om je heen, sta even stil en creëer ruimte, dan komen de plannen om verder vooruit te gaan vanzelf. Beide sprekers hebben een mooie andere kijk op ondernemen gegeven en iedereen ging met stof tot nadenken naar huis.’

‘Beide sprekers hebben een mooie andere kijk op ondernemen gegeven’

Hoe is het jullie bevallen om dit te
organiseren?

Karin: ‘Het was erg leuk om eens wat andere thema’s aan te snijden, dan alleen de onderwerpen waar onze collega’s mee bezig zijn en om de aanwezigen mee te nemen in een wereld van veranderingen. Het belangrijkste was dat we graag op een andere manier iets terug wilden doen voor klanten en relaties, meer dan wat we al aan dienstverlening bieden. Het is dus echt een cadeau aan onze klanten geweest. We gaan nu verder analyseren of het houdbaar is. We willen komend jaar ook gaan experimenteren met wat kleinere kennissessies, waarbij we met een selecte groep klanten, circa twintig personen, rondetafelgesprekken  en workshops organiseren. Zodat ondernemers echt één op één met elkaar kunnen sparren over waar ze mee bezig zijn. Je kunt dan ook vaker een contactmoment met de klant creëren.’

Welke lessen nemen jullie zelf mee van deze dag?

Esther: ‘Hoewel wij een accountantskantoor zijn en geen innovatief techbedrijf bijvoorbeeld, vinden we het wel heel belangrijk om mee te gaan met alle veranderingen op werkgebied. Deze middag was een bevestiging dat het goed is om die reis elke keer weer uit te stippelen. Én om stil te staan bij waar we met elkaar naar toe gaan door met een nieuwe bril naar de organisatie te kijken. Daar zijn we bij HLB Blömer al mee bezig door onszelf de vragen te stellen hoe kunnen we met verschillende personen, met verschillende ideeën en achtergronden, het beste uit ons bedrijf halen?’

 

www.hlb-blomer.nl