Samen met hun team trekken Jack Koppers en Matthijs Coenraats de cybersecurity-activiteiten binnen Titanium 24. Jack, Sales Manager, en Matthijs, Accountmanager, werken dagelijks aan de samensmelting van verschillende expertises binnen de bedrijvengroep TVB (Technische Verenigde Bedrijven). Die lopen van telecommunicatie tot cyberveiligheid. Ze zijn ook allebei werkzaam voor Terberg IP Products & Solutions. ‘We werken hard aan het integreren van het totale dienstenpakket,’ vertelt Jack. ‘Met één contactpunt voor de klant en alle benodigde expertise onder één dak, kunnen we ondernemers een complete IT-beveiligingsoplossing bieden.’
Het beschermen van bedrijfsdata tegen cyberdreigingen blijkt echter geen eenvoudige taak. Hackers worden steeds innovatiever, en de snelheid waarmee hun continue aanvallen zich ontwikkelen zorgt voor digitale druk op iedere organisatie. ‘Voorheen was cybersecurity misschien iets wat erbij kwam kijken,’ zegt Matthijs, ‘maar nu is het een must.’ Met nieuwe regelgeving zoals de NIS2-wetgeving, die de weerbaarheid van vitale sectoren tegen cyberdreigingen moet vergroten, moet elke organisatie zich verantwoorden over de veiligheid van de eigen data én die van leveranciers, voegt Jack toe. ‘Kleinere bedrijven zullen merken dat ook zij niet ontkomen aan de veiligheidseisen die nieuwe wetgeving stelt. Die geldt immers voor de gehele bedrijfsketen.’
Nieuwe wetgeving als katalysator
De aankomende NIS2-wetgeving legt de lat hoger voor beveiligingsstandaarden in elke schakel van de keten. Dit geldt niet alleen voor grote organisaties, maar ook voor kleinere bedrijven die vaak als kwetsbare toegangspoorten kunnen fungeren, waarschuwen Jack en Matthijs. ‘Vooral de kleine bedrijven zullen de impact van deze eisen merken.’ Bovendien gaan leveranciers steeds kritischer kijken naar de beveiligingsmaatregelen van hun ketenpartners, vervolgt Jack. ‘Een gebrek aan beveiliging kan de continuïteit van zakelijke relaties in gevaar brengen. Mkb’ers zonder beveiligde werkplekken zullen daarom steeds meer onder druk komen te staan, omdat klanten en partners op hun bescherming moeten kunnen vertrouwen.’
NIS2 treedt naar verwachting pas in de tweede helft van 2025 in werking, maar Jack raadt bedrijven aan om niet te wachten om stappen te zetten. ‘Er is een aanzienlijke tijdsinvestering nodig om alle benodigde processen in te richten,’ zegt hij. ‘Veel bedrijven beseffen niet hoe cruciaal deze stappen zijn voor de continuïteit van hun organisatie en ook om straks simpelweg compliant te zijn.’
Clicker happy?
Het overgrote deel van alle cyberongelukken valt volgens de heren op het conto van menselijke fouten te schrijven. Medewerkers klikken vaak zonder kritisch na te denken op links in e-mails, en dat komt hard aan als de link onbetrouwbaar blijk te zijn. ‘Zo’n op zichzelf kleine fout kan enorme gevolgen hebben,’ stelt Jack. ‘We zien dagelijks aanvallen waarbij hackers via nietsvermoedende medewerkers binnenkomen. Het bewust maken van personeel is daarom van cruciaal belang.’ Titanium 24 biedt daartoe specifieke “awareness-trainingen”, waarbij medewerkers leren om verdachte links en mails te herkennen, aldus Matthijs. ‘We leren hen om kritisch naar mails te kijken om zo nep-phishingmails te herkennen. Maar we sturen medewerkers halverwege de trainingscyclus ook nep-phishingmails toe, om uit om te testen of ze de juiste keuzes maken. Zo kunnen we meten of klantmedewerkers echt alert zijn en iets van onze trainingen hebben opgestoken.’
Tevens biedt Titanium 24 geavanceerde beveiliging voor apparaten, zoals Endpoint Detecting Response. Dit is een beveiligingstechnologie die verdachte activiteiten op computers en servers detecteert en kan blokkeren vóórdat ze schade kunnen veroorzaken. Matthijs legt uit dat het beveiligen van endpoints, zoals laptops en telefoons, essentieel is: ‘Zodra er iets niet klopt, wordt het apparaat direct geblokkeerd om verdere schade te voorkomen.’
De complete beveiligingspartner
In de toekomst wil Titanium 24 meer zijn dan een leverancier van cyberbeveiliging: het wil een echte partner zijn voor ondernemers. De combinatie van IT, telecommunicatie en cybersecurity betekent dat klanten voor al hun digitale behoeften bij één partij terechtkunnen. ‘Voor klanten is het belangrijk dat we alles in één pakket aanbieden,’ vertelt Jack. ‘Zo kunnen wij ze volledig ontzorgen op hun werkplek, inclusief telefonie, beveiliging en servicediensten.’ Hij benadrukt dat de waarde van de dienstverlening soms moeilijk te meten is: ‘Dat is een beetje het lastige met cybersecurity; de klant merkt vaak niets juist omdat alles goed werkt. Daardoor vergeten ze soms waarom ze betalen. Daarom voorzien we onze klanten regelmatig van transparante rapportages, zodat ze inzicht hebben in wat we op dagelijkse basis allemaal voor hen tegenhouden.’
Naast de huidige focus op beveiliging kijken Jack en Matthijs ook naar de mogelijkheden van kunstmatige intelligentie. ‘AI is een enorme kans, maar ook een uitdaging,’ zegt Jack enthousiast. Recent volgde hij een AI-training en zag hij de potentie om processen te verbeteren. ‘Met AI kunnen we de klant sneller en efficiënter helpen, maar het brengt óók hele nieuwe risico’s met zich mee. AI kan immers ook worden gebruikt voor het ontwikkelen van gevaarlijke malware.’ Matthijs kijkt ook naar de mogelijkheden die AI biedt voor het uitbreiden van hun dienstverlening. Matthijs z’n toekomstambitie voor Titanium 24 richt zich op het aantrekken van nieuwe klanten met innovatieve oplossingen. ‘Uiteindelijk willen we dat bedrijven niet alleen voor hun beveiliging, maar ook voor efficiënt werkplekbeheer bij ons aankloppen,’ zegt hij.
Tot slot geeft Jack nog graag een kernboodschap mee, namelijk dat het essentieel is dat bedrijven nú investeren in hun beveiliging: ‘Er zijn tal van betaalbare oplossingen beschikbaar. Het gaat erom dat je niet wacht tot het fout gaat, maar dat je voorbereid bent op de toekomst.’